UMB predložilo projekt do výzvy Diaspóra z Plánu obnovy
Na základe dlhoročnej práce s príslušníkmi slovenskej minority aj na základe doposiaľ realizovaných projektových aktivít sa na pôde UMB postupne formovala databáza zistení o vzdelávacích potrebách detí žijúcich v minoritnom prostredí, ako aj databáza zistení práve o špecifikách jednotlivých minoritných prostredí Slovákov žijúcich v zahraničí.
Pre všetkých príslušníkov slovenskej minority v zahraničí je spoločným problémom skutočnosť, že ich prostredie je špecifické a len veľmi ťažko sa hľadajú prieniky s klasickými formami vzdelávania, ktoré sú známe na Slovensku. Charakteristickým znakom minoritných prostredí je skutočnosť, že napríklad znalosť slovenčiny ako materinského jazyka je na rôznej úrovni u rovesníkov a naopak, úroveň začiatočníkov môžu mať často aj príslušníci starších vekových kategórií. Aj preto je veľmi zložité identifikovať správnu formu didaktických postupov pre jednotlivé úrovne vzdelávania v minoritnom prostredí.
Každé z prostredí Slovákov žijúcich v zahraničí je špecifické už len dobou a spôsobom svojho vzniku a miestom a formou svojho usídlenia. Každé z prostredí má iné podmienky vo svojom najbližšom okolí – vo vzťahu k etnicite na život príslušníka minority v inoetnickom prostredí okrem majoritného etnika významne vplýva aj multietnicita okolitého prostredia. Ďalšie kritériá určuje spoločenská situácia najbližšieho okolia, ekonomické podmienky atď. Každý z týchto faktorov je rôzny v rôznych prostrediach – a z tejto rôznorodosti následne vyplýva aj rôznorodosť a špecifickosť jednotlivých prostredí, v ktorých príslušníci slovenskej minority žijú a pracujú. Táto rôznorodosť výrazne ovplyvňuje aj podmienky pre činnosť slovenských spolkov, kultúrnych a najmä vzdelávacích centier. Práve tieto inštitúcie totiž majú výraznú možnosť vplývať na vytváranie vzťahu ku Slovensku a slovenskosti. Ich primárnym cieľom je práca s deťmi, ktoré sa v centrách a spolkoch stretávajú, sekundárne však chceme upriamiť pozornosť podstatne výraznejšie na aktivizáciu rodičov týchto detí, s ktorými je možné pracovať paralelne. Obe cieľové skupiny však potrebujú diametrálne odlišné vzdelávacie programy.
Odborne budú projektové aktivity garantovať odborníci z rôznych oblastí UMB, ktorí sa už v súčasnosti aktívne podieľajú na výskumoch v prostrediach slovenských minorít v zahraničí, alebo majú za sebou bohatú prax vo vzdelávacích podujatiach príslušníkov slovenskej minority, čím prispejeme aj k ďalšej internacionalizácii akademického sektora na pôde UMB a posilníme aj oblasť výskumu v problematike potrieb slovenských minorít v zahraničí - a to naprieč spektrom odborov na pôde UMB, ale predovšetkým naprieč spektrom potrieb, ktoré sme aj doposiaľ identifikovali na základe dlhoročnej spolupráce so slovenskými spolkami a centrami aj osobnosťami slovenského zahraničia.
Okrem spomínaných aktivít MC UMB odborné práce zamerané na dejiny a kultúru dolnozemských Slovákov sú sumarizované na pôde Katedry histórie Filozofickej fakulty UMB, kde pracuje prof. PaedDr. Miroslav Kmeť, PhD., jediný súčasný historik na Slovensku, ktorého dominantnou špecializáciou sú dejiny dolnozemských a zahraničných Slovákov. Na tejto katedre pracuje aj Centrum pre výskum dejín a kultúry dolnozemských Slovákov. Na Katedre slovenského jazyka a komunikácie tejto fakulty UMB boli realizované viaceré projekty pre príslušníkov slovenskej diaspóry, výsledkom jedného z nich je aj mobilná aplikácia ESKO. Na Pedagogickej fakulte UMB vznikli viaceré odborné projekty zamerané na vzdelávanie slovenských detí v zahraničí – za všetky spomenieme veľmi obľúbenú krajinu Hláskovo. Na realizácii mnohých didaktických kurzov pre pedagógov slovenských škôl v zahraničí spolupracovali mnohí odborníci z ďalších fakúlt a katedier UMB. Všetky uvedené skutočnosti dávajú predkladanému projektu dôležité predpoklady pre vytvorenie takých aktivít a ich výsledkov, ktoré budú konkrétnym a reálnym prínosom pre identifikované cieľové skupiny projektu.