Nastavenie súborov cookie

    Keď navštívite ktorúkoľvek internetovú stránku, táto stránka môže uložiť alebo obnoviť informácie o vašom prehliadači, najmä v podobe súborov cookie. Tieto informácie sa môžu týkať vás, vašich preferencií, vášho zariadenia alebo sa môžu použiť na to, aby stránka fungovala tak, ako očakávate. Tieto informácie vás zvyčajne neidentifikujú priamo, vďaka nim však môžete získať viac prispôsobený internetový obsah. V týchto nastaveniach si môžete vybrať, že niektoré typy súborov cookie nepovolíte. Po kliknutí na nadpisy jednotlivých kategórií sa dozviete viac a zmeníte svoje predvolené nastavenia. Mali by ste však vedieť, že blokovanie niektorých súborov cookie môže ovplyvniť vašu skúsenosť so stránkou a služby, ktoré vám môžeme ponúknuť. Viac informácií

    Spravovať nastavenie súborov cookie

    Nevyhnutne potrebné súbory cookie

    Vždy aktívne

    Tieto súbory cookie sú potrebné na zabezpečenie funkčnosti internetovej stránky a nemožno ich v našich systémoch vypnúť. Zvyčajne sa nastavujú len ako reakcia na vami vykonané činnosti, ktoré predstavujú žiadosť súvisiacu so službami, ako je napríklad nastavenie preferencií ochrany osobných údajov, prihlasovanie alebo vypĺňanie formulárov. Svoj prehliadač môžete nastaviť tak, aby blokoval alebo vás upozorňoval na takéto súbory cookie, v takom prípade však nemusia niektoré časti stránky fungovať.

    Súbory cookie súvisiace s výkonom

    Tieto súbory cookie nám umožňujú určiť počet návštev a zdroje návštevnosti, aby sme mohli merať a vylepšovať výkon našej stránky. Pomáhajú nám zistiť, ktoré stránky sú najviac a najmenej populárne, a vidieť, koľko návštevníkov sa na stránke pohybuje. Všetky informácie, ktoré tieto súbory cookie zbierajú, sú súhrnné, a teda anonymné. Ak tieto súbory cookie nepovolíte, nebudeme vedieť, kedy ste našu stránku navštívili.

    Novela školského zákona otvorí cestu pre potrebné zmeny v obsahu a formách vzdelávania

    https://www.hlavnespravy.sk/novela-skolskeho-zakona-otvori-cestu-pre-potrebne-zmeny-v-obsahu-a-formach-vzdelavania/2692604

    ovelou školského zákona, ktorú v lete schválila vláda SR, sa bude zaoberať parlament na prebiehajúcej schôdzi. Štátny pedagogický ústav považuje navrhované úpravy zákona za kľúčové pre pripravované zmeny v obsahu a formách vzdelávania. Tie majú za cieľ slovenské školstvo zmodernizovať a priblížiť potrebám 21. storočia

    Na snímke minister školstva, vedy, výskumu a športu SR Branislav Gröhling

    Vládou navrhovaný model štátneho vzdelávacieho programu umožní rozložiť učivo základnej školy do viacročných cyklov

    Vládou navrhovaný model štátneho vzdelávacieho programu umožní rozložiť učivo základnej školy do viacročných cyklov. Ciele a obsah vzdelávania predpísané ministerstvom školstva sa tak nebudú viazať na jednotlivé ročníky, ale podľa návrhu Štátneho pedagogického ústavu na tri vzdelávacie cykly. Školy si budú môcť svoj vzdelávací program, odvodený od štátneho, upraviť do jednotlivých ročníkov podľa potrieb svojich žiakov.

    “Na tvorbe nového učiva pracuje aktuálne 300 odborníkov a učiteľov z praxe. Našim cieľom je prepojiť obsah predmetov medzi sebou a zároveň dať školám väčšiu slobodu pri ponuke vzdelávania a mať možnosť prispôsobiť ho potrebám svojich žiakov. K tomu napomáha aj táto zákonná zmena,” hovorí minister školstva Branislav Gröhling.

    Možnosť, ktorú cykly prinesú školám, pomôže aj v situáciách, aké priniesla napríklad pandémia COVID-19. Ak by školy opätovne čelili vážnym nepredvídateľným výzvam, ktoré vytvoria prekážku v plánovanom osvojovaní učiva a rozvoji žiakov, môžu si učivo preniesť do ďalšieho ročníka bez obáv, že porušia štátny vzdelávací program.

    Na snímke Miroslava Hapalová (štátny pedagogický ústav) “Eliminuje sa tým tlak na zvládnutie učiva všetkými žiakmi počas konkrétneho ročníka, keďže sa učebné výstupy žiakov a žiačok budú posudzovať na konci viacročných cyklov. Školy tak budú môcť lepšie prispôsobiť ciele a obsah vzdelávania v jednotlivých ročníkoch tempu a potrebám svojich žiakov, čo povedie k zníženiu počtu žiakov opakujúcich ročník a v konečnom dôsledku prispeje k prevencii predčasného ukončovania vzdelávania,” vymenúva ďalšie pozitíva vzdelávacích cyklov riaditeľka Štátneho pedagogického ústavu Miroslava Hapalová.

    Do prvého cyklu budú podľa návrhu spadať prvé tri ročníky základnej školy, do druhého štvrtý a piaty ročník a do tretieho sa spoja šiesty až deviaty ročník

    Do prvého cyklu budú podľa návrhu spadať prvé tri ročníky základnej školy, do druhého štvrtý a piaty ročník a do tretieho sa spoja šiesty až deviaty ročník. Rozdelenie základného vzdelávania na tri cykly funguje vo viacerých krajinách v Európe, napríklad v Portugalsku, Estónsku, Francúzsku, Slovinsku, Švédsku či Švajčiarsku a bežné je aj mimo Európy. V medzinárodných merania PISA dosahujú žiaci v menovaných krajinách výrazne lepšie výsledky ako ich rovesníci na Slovensku.

    “Keďže systémové zmeny sú dlhodobou záležitosťou, aj prínos vzdelávacích cyklov budeme môcť vidieť až o dekádu. Ich zavedenie je však správny smer, ktorý pomôže priblížiť Slovensko k moderným a efektívnym vzdelávacím systémom vo svete,” pridáva odborník na vzdelávanie z Pedagogickej fakulty Univerzity Mateja Bela profesor Štefan Porubský.