Nastavenie súborov cookie

    Keď navštívite ktorúkoľvek internetovú stránku, táto stránka môže uložiť alebo obnoviť informácie o vašom prehliadači, najmä v podobe súborov cookie. Tieto informácie sa môžu týkať vás, vašich preferencií, vášho zariadenia alebo sa môžu použiť na to, aby stránka fungovala tak, ako očakávate. Tieto informácie vás zvyčajne neidentifikujú priamo, vďaka nim však môžete získať viac prispôsobený internetový obsah. V týchto nastaveniach si môžete vybrať, že niektoré typy súborov cookie nepovolíte. Po kliknutí na nadpisy jednotlivých kategórií sa dozviete viac a zmeníte svoje predvolené nastavenia. Mali by ste však vedieť, že blokovanie niektorých súborov cookie môže ovplyvniť vašu skúsenosť so stránkou a služby, ktoré vám môžeme ponúknuť. Viac informácií

    Spravovať nastavenie súborov cookie

    Nevyhnutne potrebné súbory cookie

    Vždy aktívne

    Tieto súbory cookie sú potrebné na zabezpečenie funkčnosti internetovej stránky a nemožno ich v našich systémoch vypnúť. Zvyčajne sa nastavujú len ako reakcia na vami vykonané činnosti, ktoré predstavujú žiadosť súvisiacu so službami, ako je napríklad nastavenie preferencií ochrany osobných údajov, prihlasovanie alebo vypĺňanie formulárov. Svoj prehliadač môžete nastaviť tak, aby blokoval alebo vás upozorňoval na takéto súbory cookie, v takom prípade však nemusia niektoré časti stránky fungovať.

    Súbory cookie súvisiace s výkonom

    Tieto súbory cookie nám umožňujú určiť počet návštev a zdroje návštevnosti, aby sme mohli merať a vylepšovať výkon našej stránky. Pomáhajú nám zistiť, ktoré stránky sú najviac a najmenej populárne, a vidieť, koľko návštevníkov sa na stránke pohybuje. Všetky informácie, ktoré tieto súbory cookie zbierajú, sú súhrnné, a teda anonymné. Ak tieto súbory cookie nepovolíte, nebudeme vedieť, kedy ste našu stránku navštívili.

    Výhody a nevýhody online vzdelávania z pohľadu študentov

    Nástup pandémie počas letného semestra 2019/20 a s ňou spojených protipandemických opatrení radikálne ovplyvnil fungovanie univerzít na celom svete vrátane našej univerzity. Online výučba sa v priebehu niekoľkých dní stala jedinou možnou formou prípravy budúcich vysokoškolských absolventov všetkých študijných programov.

     

    O tejto téme sme sa zhovárali s prof. PaedDr. Danou Hanesovou, PhD., z Katedry pedagogiky a andragogiky Pedagogickej fakulty UMB.

    • Pani profesorka, akým výzvam čelia vysokoškolskí pedagógovia v rámci online vzdelávania?

    My učitelia UMB podobne ako tisícky ostatných kolegov čelíme už druhý rok výzve, ako prostredníctvom online vzdelávania zabezpečiť celostný, holistický rozvoj našich študentov? Ako zabezpečiť, aby počas online vzdelávania dosahovali očakávané vzdelávacie ciele – nielen nárast množstva vedomostí, ale aj rozvoj praktických návykov, fyzických, umeleckých či učiteľských zručností, vedeckovýskumných a kľúčových kompetencií. Pýtame sa tiež, aké interkultúrne a jazykové zručnosti si odnášajú z online mobilít zahraniční študenti?

     

    • Objektívne prekážky pandémie asi najviac zasiahli fakulty pripravujúce budúcich učiteľov...

    Učiteľské fakulty vnímajú obzvlášť bolestne tieto prekážky v prakticky orientovanej výučbe predmetových didaktík, v možnosti účasti študentov na praxiach. Po takmer štvorsemestrálnej skúsenosti s prevažujúcou online výučbou v nás rezonuje otázka, ktorú kladie napr. T. Breslin vo svojej publikácii Lessons from Lockdown: The Educational Legacy of COVID-19 (London & New York: Routledge, 2021): „Aké mnohonásobné ponaučenia sme získali z online výučby počas tejto pandémie? A ako ich môžeme využiť v nasledujúcich rokoch?“

     

    • Nachádzate odpovede? Ako? Prostredníctvom čoho?

    Odpovede na tieto a ďalšie otázky už štvrtý semester zbiera tím riešiteľov UMB v rámci projektu KEGA 004UMB-4/2019 Plurilingválny a interkultúrny Edulab podporujúci univerzitnú stratégiu internacionalizácie, a to v predmetoch orientovaných na kľúčové kompetencie (ako napr. Global Encounters in Local Settings), ako aj v rôznych jazykovo orientovaných predmetoch na našej univerzite. V rámci projektu sa realizoval kvalitatívny výskum zameraný na študenta. Oslovili sme študentov niekoľkých učiteľských programov otázkou, ako hodnotia svoju online prípravu na budúce učiteľské povolanie? Študenti odpovedali prostredníctvom dotazníkov a priamych spätných väzieb po ukončení predmetov vyučovaných tímom projektu KEGA.

     

    • S akými úskaliami sa študenti boria počas online výučby?

    Negatívna časť odpovedí, ktoré sme získali, súvisela s otázkou: Aké hlavné prekážky ste vnímali počas online výučby? Ako sme očakávali, študentom jednoznačne chýbali osobné, fyzické stretnutia s didaktikmi, spolužiakmi a deťmi v školách. Chýbali im ukážky pohybových aktivít počas vyučovania cudzích jazykov, napr. beh alebo hra na koberci, bezprostredné reakcie detí, prirodzená dynamika triedy, ,skupinový efekt‘ a pod. („Nemohli sme realizovať aktivity na orientáciu v priestore; Nemohli sme zažiť atmosféru triedy plnej detí; Niektoré hry by sa určite dali lepšie realizovať v osobnom kontakte, ako aj nácvik piesní, pohybových aktivít a celková vzájomná ľudská blízkosť.“) Študenti uvádzali tiež únavu spojenú s problémami technickej povahy: „Online aktivity môžu byť niekedy únavnejšie... pre problémy s technológiou; Často sme museli čakať na pripojenie ďalších spolužiakov, čo vytváralo na hodine hluché miesta..., na ktoré sme na skutočnej hodine v triede neboli zvyknutí.“

     

    • Má online výučba aj pozitívne stránky?

    Ak mám úprimne povedať, značná časť odpovedí študentov príjemne prekvapila. Samozrejme, v prvom rade to bol najmä rozvoj ich zručností s informačnými technológiami a rôznymi softvérmi na online prácu. Nasledovali výhody ušetreného času, keďže mohli zostať doma a nemuseli dochádzať do školy, ale aj ďalšie praktické výhody: „Obrázky som nemusel tlačiť, len ukázať online. Keď som sa nemohol zúčastniť na hodine, mohol som si pozrieť jej záznam.“ Ocenili aj zvýšenie vlastnej stability, samostatnosti, sebareflexívnych a reflexívnych schopností, interkultúrnej a viacjazyčnej kompetencie, schopnosti kreatívnejšie myslieť a vedieť sa vyrovnať so zdanlivo neprekonateľnými prekážkami: „Naučil som sa veľmi efektívne využívať svoj čas, zrazu som mal časový priestor aj na iné veci; Naučil som sa, že učiť sa dá aj interaktívne cez internet, a to nielen vtedy, keď sme prítomní v triede; Naučil som sa vyučovať vo virtuálnom priestore; Tento systém sa mi páčil, všetko malo svoje miesto, každý z nás prišiel načas; Myslím si, že všetky očakávania, ktoré som mal od tohto predmetu, sa naplnili, hoci bol vyučovaný online. Bol zaujímavý, navzájom sme sa inšpirovali, nemám žiadne negatívne skúsenosti, myslím, že sme to všetci zvládli dobre; Oboznámili sme sa s rôznymi online nástrojmi, ktoré sme predtým nepoznali, a keď budeme musieť učiť online, bude sa nám to hodiť.“

     

    • Ako vnímajú študenti online prostredie a atmosféru počas online hodín?

    Väčšina opýtaných študentov sa na hodiny vyučované tímom projektu KEGA tešila, bežne neboli v strese (až na prezentácie prác v celej skupine). Vo všeobecnosti zažili počas niekoľkých online predmetov veľmi pozitívne emócie: „Atmosféra na hodine bola vždy veľmi príjemná; Po hodinách som sa necítil vyčerpaný. Naopak, považoval som ich za ‚energizér; Bol to podľa mňa príjemne strávený čas, ktorý bol okrem učenia obohatený aj o bezstresovú atmosféru; Veľmi ma potešila atmosféra, ktorú sme na hodinách dokázali vytvoriť. Náš seminár bol zaujímavý, kreatívny a plný príležitostí na diskusiu, to si cením najviac; Hodina ma inšpirovala na nové zaujímavé nápady, ktoré mi pripadali v čase pandémie ako psychohygiena.“

     

    • Ako študenti reflektujú svoje študijné výsledky?

    Študenti síce ľutovali, že sa nemôžu dostať na základné školy, aby si precvičili svoje učiteľské zručnosti priamo v teréne s deťmi, ale všetci sa zhodli, že aj tak si cez online hodiny osvojili rôzne techniky výučby anglického jazyka – vďaka možnostiam mikrovýučby v kolektíve svojich spolužiakov: „Tento predmet splnil moje očakávania v tom, že som mal možnosť precvičiť si techniky výučby angličtiny; Pred začiatkom tohto predmetu som sa obávala, ako zvládneme prakticky orientovaný kurz v online priestore. Ale kurz aj v online podobe prekonal moje očakávania; Oboznámil som sa s princípmi výučby angličtiny podľa jednotlivých ročníkov a veľmi si to vážim.“ Značná časť študentov zaznamenala zvýšenie motivácie učiť sa, používať a učiť cudzí jazyk: „Podarilo sa mi prekonať vnútorný strach z rozprávania po anglicky, učiť druhých anglické pesničky, novú slovnú zásobu v angličtine; Predmet mi dodal sebavedomie a odvahu pracovať nielen na svojej angličtine, ale aj na príprave hodín pre deti, ak dostanem v budúcnosti príležitosť; Získal som viac sebavedomia a sebadôvery, aby som mohol používať svoju angličtinu pred deťmi.“

     

    • Čo na tejto neštandardnej forme vzdelávania študenti zvlášť ocenili?

    Študenti ocenili širokú škálu nových metód používaných počas online výučby ich predmetov (napr. online prezentácie, skupinové diskusie, využitie rôznych zaujímavých aktivít cez počítače a smartfóny, napr. Jamboard, Kahoot). Na druhej strane študenti veľmi ocenili aj kreatívne využitie klasických metód, napr. nácvik piesní pred kamerou sprevádzaný na reálnom hudobnom nástroji, nielen prostredníctvom audionahrávok, alebo výučba jazyka prostredníctvom reálnych pohybov, rozcvičky, dramatizácie príbehov, rozprávok, skutočných predmetov, hračiek atď. Uviedli, že táto kombinácia metód výrazne rozvinula ich kreativitu.

    Jedným z najväčších prínosov online výučby boli spolužiaci a všetko, čo sa mohli prostredníctvom nich naučiť. Radikálne vzrástla ich schopnosť spolupracovať, pomáhať si, dávať si konštruktívnu spätnú väzbu, prejavovať empatiu a zároveň vedieť poradiť, v čom sa môže daný spolužiak zlepšiť. Najviac ocenili spätnú väzbu od spolužiakov, ktorá bola bežnou súčasťou každej online hodiny: „Spätná väzba od spolužiakov bola nápomocná, poučná a povzbudzujúca. Aj bez dozoru sme poctivo a usilovne pracovali a veľa sme sa spolu naučili; Kamera nás viedla k väčšej zodpovednosti, aby sme túto lekciu vnímali ako príležitosť učiť sa spolu. Keď jeden z nás viedol hodinu, my ostatní sme rešpektovali a neprovokovali a nevyrušovali; Moji spolužiaci mi ukázali rôzne spôsoby výučby a vedenia hodiny. Na hodinu priniesli veľa zaujímavých nápadov, ktoré budem môcť využiť v praxi. Napriek tomu, že sme boli v online prostredí, mohli sme mať medzi sebou vizuálny kontakt, čo považujem za pozitívny prvok; Spätná väzba od spolužiakov bola pre mňa podnetom na nové nápady a inšpirácie, poznatky – všetky tieto veci nám dali príležitosť učiť sa jeden od druhého.“

     

    • Pani profesorka, k akým záverom ste v súvislosti s týmto výskumom dospeli?

    Nedobrovoľné zatvorenie univerzity v dôsledku choroby covid-19 prinieslo so sebou veľké množstvo komplikácií a možno očakávať určité medzery v pripravenosti jej absolventov. Na druhej strane, ak máme odpovedať na vyššie položenú otázku T. Breslina, či a ako je možné sa poučiť z tohto obdobia? môžeme konštatovať v súlade s ďalšími, že prechod na online výučbu ako jediný spôsob kontaktu so študentmi priniesol aj určitý nárast nových zručností a spôsobilostí. Tu nemyslíme len na tie súvisiace s prácou na počítači. Zaznamenali sme masívnejší rozvoj niektorých pozitívnych osobnostných čŕt, postojov a globálnych spôsobilostí, napr. manažmentu času, trpezlivosti, systematickosti, tímovej spolupráce, empatie s ostatnými, schopnosti reflektovať, dávať a prijímať konštruktívnu kritiku a pod.

     

    • Ako vy osobne vnímate budúcnosť vzdelávania na základe intencií, v ktorých sa svet aktuálne ocitol?

    To je ťažká otázka a nechcem odpovedať nejakým klišé. Na jednej strane príprava absolventov, ktorí majú pracovať s ľuďmi (učitelia, sociálni pracovníci, lekári a pod.), bude zrejme vždy najviac čerpať z priamej, kontaktnej výučby. Na druhej strane si však myslím, že povinné online vzdelávanie v uplynulých dvoch rokoch rozšírilo naše možnosti vzdelávania a posilnilo naše učiteľské kompetencie. Očakávam, že novoosvojené kompetencie nám umožnia aj po skončení pandémie stále viac oceňovať hybridnú formu výučby, t. j. kombináciu online a priamej výučby. V kombinácii s novými metódami, ktoré táto forma umožňuje, akou je napr. tzv. „obrátená“ výučba (flipped teaching), môže viesť k reálnemu obohateniu edukačnej vedy a umenia učiť a pripraviť kvalitných absolventov.

     

     

    PaedDr. Slavomíra Očenášová-Štrbová, PhD.