Výzva č. 2 na predkladanie žiadostí na podporu mladých vysokoškolských učiteľov, vedeckých pracovníkov a doktorandov
V súlade so štatútom UGA UMB (REK/687/2023/109-SR) – UGA UMB vyhlasuje výzvu na predkladanie žiadostí o finančný príspevok na riešenie projektov na podporu mladých vysokoškolských učiteľov, vedeckých pracovníkov a doktorandov.
Termín vyhlásenia výzvy: 28. 02. 2025
Termín na predkladanie žiadostí: do 31. 03. 2025
Maximálny rozpočet projektu:
- V doktorandskej schéme max. 3 000 EUR na 1 grant (bez DPH a bez paušálu na nepriame výdavky);
- V postdoktorandskej schéme max. 6 000 EUR na 1 grant (bez DPH a bez paušálu na nepriame výdavky)
Predbežná celková alokovaná suma na výzvu: 59 150 EUR
Predpokladaný začiatok riešenia projektu: 01. 05. 2025
Predpokladaný koniec riešenia projektu: 30. 04. 2026
- Účel poskytnutia grantu
Účelom poskytnutia grantu je krytie nákladov spojených s riešením výskumných projektov mladých vysokoškolských učiteľov, vedeckých pracovníkov a doktorandov. Účelom poskytnutia grantu je podpora zvyšovania kvality tvorivej vedeckej a výskumnej úrovne univerzity, jej prioritných smerov a trendov európskeho výskumného priestoru.
- Formálne náležitosti žiadosti
Žiadosť o grant sa predkladá vyplnením predpísaného formulára (Príloha č. 1) a obsahuje:
- Základné informácie ako trvanie projektu a špecifikácia žiadateľa;
- Názov a obsah projektu vrátane kľúčových slov a anotácie projektu;
- Požadované finančné prostriedky rozdelené na bežné výdavky a celkový súčet na prvý a druhý rok (ak relevantné), ako aj detailný rozpis výdavkov (personálne, cestovné, tovary a služby, iné);
- Tím riešiteľov a informácie o zodpovednom riešiteľovi a prípadných spoluriešiteľoch;
- Projektový návrh v rozsahu maximálne 5 strán A4 so zameraním na excelentnosť, dopad a implementáciu projektu podľa stanovených kritérií;
- Potvrdenie údajov a podpis zodpovedného riešiteľa projektu a vedúceho pracoviska;
- Dodatočné dokumenty, konkrétne profesijný životopis a čestné vyhlásenie o pravdivosti údajov.
- Oprávnení žiadatelia
Žiadateľom o grant UGA UMB môže byť vysokoškolský učiteľ alebo vedeckovýskumný pracovník na začiatku kariéry (do 5 rokov od získania akademického titulu PhD.)[1] , bez vedecko-pedagogického titulu docent alebo profesor, zamestnaný na UMB na ustanovený týždenný pracovný čas, ktorý ku dňu podania žiadosti nedosiahol vek 35 rokov a/alebo doktorand UMB v dennej forme štúdia (bez vekového obmedzenia) s výnimkou posledného roku štúdia.
- Predkladanie žiadostí, hodnotenie žiadostí a zverejnenie výsledkov výzvy
Žiadosť v jednom tlačenom vyhotovení a v elektronickej forme sa predkladá na úsek prorektora pre vedu a výskum UMB, referát vedy a výskumu, v termíne zverejnenom v tejto výzve. Žiadosti o grant, ktoré nespĺňajú požadované formálne náležitosti, sú z procesu schvaľovania vyradené. Žiadosť o finančnú podporu je možné podávať na jednoročný alebo dvojročný projekt. V prípade viacerých riešiteľov zodpovedá za čerpanie finančných prostriedkov zodpovedný riešiteľ.
Hodnotenie žiadostí vykoná v stanovenom termíne Rada UGA UMB, ktorá si môže v prípade potreby vyžiadať oponentúru externého posudzovateľa. Rada UGA vystupuje ako kolektívny hodnotiaci orgán a zabezpečuje odborné a transparentné hodnotenie. Rada UGA zároveň dohliada a aktívne uplatňuje princíp zamedzenia konfliktu záujmov pri hodnotení projektov. Pri hodnotení podaných žiadostí Rada UGA UMB posudzuje najmä originalitu a excelentnosť projektu, očakávaný prínos a dopad projektu, kvalitu a efektívnosť pracovného plánu projektu, očakávané výsledky projektu, primeranosť a opodstatnenosť výšky plánovaných finančných nákladov na celé obdobie riešenia projektu (Hodnotiaci formulár pre projekty UGA je zverejnený ako Príloha č. 3).
Rada UGA UMB predkladá návrh na financovanie projektov na schválenie rektorovi UMB. Po schválení žiadosti o grant je projektu pridelené registračné číslo, ktoré bude žiadateľovi o grant zaslané v tlačenej a emailovej podobe.
Zoznam schválených projektov sa zverejňuje na webovej stránke UMB, v sekcii Veda a výskum UMB, pričom sa uvedie minimálne názov projektu, zodpovedný riešiteľ projektu, trvanie projektu a objem finančných prostriedkov pridelený na celé obdobie riešenie projektu.
- Implementácia projektu a použitie finančných prostriedkov
Finančné prostriedky pridelené na grant UGA UMB nie je možné použiť na iný ako určený účel v zmysle schváleného rozpočtu projektu.
Medzi oprávnené výdavky žiadateľa možno zaradiť:
- Cestovné náhrady držiteľa grantu alebo spoluriešiteľov;
- Spotrebný materiál, ostatné tovary a služby potrebné na realizáciu projektu;
- Prístroje a zariadenia, ktorých vstupná cena nie je vyššia ako 1 700 EUR;
- Softvér, oceniteľné práva, ktorých vstupná cena nie je vyššia ako 2 400 EUR;
- DPH - je oprávneným výdavkom, ak jej vrátenie nie je uplatniteľné podľa vnútroštátnych právnych predpisov o DPH.
Všetky publikácie, ktoré sú výstupom projektov podporených z prostriedkov UGA UMB vyčlenených z rozpočtu univerzity, sú povinné túto podporu deklarovať, t. j. musia v poďakovaní („Acknowledgement“) uviesť registračné číslo grantu a názov podpornej schémy „Univerzitná grantová agentúra Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici“ („University Grant Agency of Matej Bel University in Banská Bystrica“). Za účelnosť použitia finančných prostriedkov na riešenie projektov UGA UMB zodpovedá zodpovedný riešiteľ.
- Predloženie hodnotiacej správy
O riešení projektu, jeho výsledkoch a čerpaní pridelených prostriedkov podáva zodpovedný riešiteľ projektu každoročne písomnú hodnotiacu správu. Správa sa podáva v jednom tlačenom vyhotovení a v elektronickej podobe za každý rok riešenia vyplnením predpísaného formulára (Príloha č. 2). Priebežné hodnotiace správy po prvom roku riešenia (v dvojročných projektoch) sa predkladajú na úsek prorektora pre vedu a výskum UMB, referát vedy a výskumu, najneskôr 30 dní od ukončenia prvého roku implementácie projektu. Súčasťou priebežných hodnotiacich správ sú kópie publikovaných výstupov a vyúčtovanie pridelených finančných prostriedkov.
Hodnotiace správy projektov posudzuje Rada UGA UMB. Výsledky hodnotenia sa zohľadňujú pri prideľovaní finančných prostriedkov na ďalší rok (pri viac ročných grantoch).
Záverečnú správu predkladá zodpovedný riešiteľ na úsek prorektora pre vedu a výskum UMB, referát vedy a výskumu, najneskôr 60 dní od ukončenia riešenia projektu. K záverečnej hodnotiacej správe dvojročných projektov je potrebné doložiť dva oponentské posudky. K hodnotiacim správam jednoročných projektov je potrebné doložiť jeden oponentský posudok. Oponentov určí Rada UGA UMB. Na schválenie oponenta je potrebné získanie súhlasu nadpolovičnej väčšiny stálych členov Rady UGA UMB a súhlas zástupcu príslušnej oblasti výskumu, v rámci ktorej sa projektový zámer podáva.
Ukončené projekty sa hodnotia z hľadiska splnenia vedeckých cieľov, metodickej prepracovanosti, prínosu pre prax, originality a kvality výsledkov a publikácií, ako aj efektívnosti využitia finančných prostriedkov. Súčasťou záverečnej správy sú aj kópie publikovaných výstupov a vyúčtovanie pridelených finančných prostriedkov.
Plnenie cieľov projektov sa hodnotí tromi stupňami:
- a) vynikajúci,
- b) vyhovel,
- c) nevyhovel.
Po vyhodnotení výsledkov projektu bude zodpovednému riešiteľovi projektu vystavený certifikát s hodnotením projektu podpísaný predsedom Rady UGA UMB.
Nevyhovujúce hodnotenie grantovej úlohy má za následok vyradenie riešiteľa z možnosti uchádzať sa o grant v rámci ďalšej výzvy.
[1] Pozn.: Do daného obdobia sa nezapočítava materská alebo rodičovská dovolenka žiadateľa.
Kontakt na referát vedy a výskumu:
