Zvyšovanie environmentálnej uvedomelosti študentov UMB
Dňa 12. marca 2024 sme oficiálne spustili dotazníkový prieskum zameraný na zvyšovanie environmentálnej uvedomelosti na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici (ďalej len UMB) s cieľom zmapovať aktuálnu situáciu, bariéry a vízie do budúcna medzi študentmi UMB. Prostredníctvom dotazníkového prieskumu sme oslovili 175 respondentov. Údaje boli zozbierané v rámci projektu Klimatické átrium Mateja Bela financovaného Nadáciou TIPSPORT. Výsledky dotazníkového prieskumu budú využité pri tvorbe stratégií rozvoja značky Zelená UMB a Akčného plánu na podporu environmentálnej uvedomelosti na UMB.
Z výsledkov vyplýva, že študenti UMB považujú zelené témy za veľmi dôležité, nakoľko 4,35 je priemerným hodnotením dôležitosti z možných 5. Analýza aktuálnej situácie v súvislosti s témou udržateľného rozvoja sa zameriavala na tri oblasti spokojnosti študentov: spokojnosť s univerzitným areálom, spokojnosť s vnútornými priestormi univerzity (učebne, internáty, jedálne) a spokojnosť so zapojením univerzity do osvety zelených tém. Najnižšiu mieru spokojnosti študenti vyjadrili k vnútorným priestorom univerzity, ktoré dosiahli priemerné hodnotenie 3,34 z možných 5. Ďalej nasleduje spokojnosť s univerzitným areálom, pričom vonkajšie priestory dosiahli hodnotenie 3,54 z možných 5. V popredí sa umiestnila spokojnosť so zapojením UMB do osvety zelených tém, ktorú vnímajú na 3,63 z možných 5.
Najväčšiu bariéru vo vzťahu k téme udržateľného životného rozvoja na UMB pre študentov predstavuje nedostatok finančných prostriedkov, pričom túto možnosť si zvolili ako svoju prvú preferenciu takmer polovica opýtaných respondentov (45%). Na druhom mieste sa umiestnil pocit „sám nezmôžem nič“, ktorý vníma ako primárnu bariéru 19% respondentov. Obdobne sa umiestnila bariéra „ľudia okolo teba“, ktorá je prvoradá pre 17% opýtaných respondentov.
Medzi aktivity a nástroje, ktorých zavedenie by študenti na podporu udržateľnejšieho správania na UMB uvítali patrí vytvorenie oddychových zón s prvkami zelene. Táto aktivita sa stretla s najväčším úspechom a 61,7% respondentov jej priradilo najvyššiu dôležitosť. Študenti by ocenili aj aktivitu predaja kávy a čaju v bufetoch do vlastného pohára za zvýhodnenú cenu (53,7%). Rovnako tak aj predaj jedál v jedálňach, ktoré sa nepredajú v čase obeda za zvýhodnenú cenu (42,3%). S obľubou sa stretla aj výsadba stromčekov v podobe aleje absolventov (39,4%) a organizovanie materiálnych zbierok pre ľudí v núdzi (34,9%).
Študentov sme následne vyzvali, aby nám poskytli svoje ďalšie postrehy a odporúčania do budúcna, medzi ktorými sa nachádzali mnohé zaujímavé odpovede. Jedným z opakovaných postrehov bolo zefektívnenie triedenia odpadu v priestoroch univerzity a v študentských domovoch, pričom s týmto konceptom už aktívne pracujeme. Z údajov sme zistili silný záujem (77%) o zber špeciálnych materiálov na UMB, ktorý plánujeme v dohľadnej dobe implementovať do našich aktivít.
Všetkým respondentom srdečne ďakujeme za odpovede a podnetné nápady.
Autor: Tereza Kuchárová, ambasádorka Zelenej UMB