Novela školského zákona otvorí cestu pre potrebné zmeny v obsahu a formách vzdelávania
ovelou školského zákona, ktorú v lete schválila vláda SR, sa bude zaoberať parlament na prebiehajúcej schôdzi. Štátny pedagogický ústav považuje navrhované úpravy zákona za kľúčové pre pripravované zmeny v obsahu a formách vzdelávania. Tie majú za cieľ slovenské školstvo zmodernizovať a priblížiť potrebám 21. storočia
Na snímke minister školstva, vedy, výskumu a športu SR Branislav Gröhling
Vládou navrhovaný model štátneho vzdelávacieho programu umožní rozložiť učivo základnej školy do viacročných cyklov
Vládou navrhovaný model štátneho vzdelávacieho programu umožní rozložiť učivo základnej školy do viacročných cyklov. Ciele a obsah vzdelávania predpísané ministerstvom školstva sa tak nebudú viazať na jednotlivé ročníky, ale podľa návrhu Štátneho pedagogického ústavu na tri vzdelávacie cykly. Školy si budú môcť svoj vzdelávací program, odvodený od štátneho, upraviť do jednotlivých ročníkov podľa potrieb svojich žiakov.
“Na tvorbe nového učiva pracuje aktuálne 300 odborníkov a učiteľov z praxe. Našim cieľom je prepojiť obsah predmetov medzi sebou a zároveň dať školám väčšiu slobodu pri ponuke vzdelávania a mať možnosť prispôsobiť ho potrebám svojich žiakov. K tomu napomáha aj táto zákonná zmena,” hovorí minister školstva Branislav Gröhling.
Možnosť, ktorú cykly prinesú školám, pomôže aj v situáciách, aké priniesla napríklad pandémia COVID-19. Ak by školy opätovne čelili vážnym nepredvídateľným výzvam, ktoré vytvoria prekážku v plánovanom osvojovaní učiva a rozvoji žiakov, môžu si učivo preniesť do ďalšieho ročníka bez obáv, že porušia štátny vzdelávací program.
Na snímke Miroslava Hapalová (štátny pedagogický ústav) “Eliminuje sa tým tlak na zvládnutie učiva všetkými žiakmi počas konkrétneho ročníka, keďže sa učebné výstupy žiakov a žiačok budú posudzovať na konci viacročných cyklov. Školy tak budú môcť lepšie prispôsobiť ciele a obsah vzdelávania v jednotlivých ročníkoch tempu a potrebám svojich žiakov, čo povedie k zníženiu počtu žiakov opakujúcich ročník a v konečnom dôsledku prispeje k prevencii predčasného ukončovania vzdelávania,” vymenúva ďalšie pozitíva vzdelávacích cyklov riaditeľka Štátneho pedagogického ústavu Miroslava Hapalová.
Do prvého cyklu budú podľa návrhu spadať prvé tri ročníky základnej školy, do druhého štvrtý a piaty ročník a do tretieho sa spoja šiesty až deviaty ročník
Do prvého cyklu budú podľa návrhu spadať prvé tri ročníky základnej školy, do druhého štvrtý a piaty ročník a do tretieho sa spoja šiesty až deviaty ročník. Rozdelenie základného vzdelávania na tri cykly funguje vo viacerých krajinách v Európe, napríklad v Portugalsku, Estónsku, Francúzsku, Slovinsku, Švédsku či Švajčiarsku a bežné je aj mimo Európy. V medzinárodných merania PISA dosahujú žiaci v menovaných krajinách výrazne lepšie výsledky ako ich rovesníci na Slovensku.
“Keďže systémové zmeny sú dlhodobou záležitosťou, aj prínos vzdelávacích cyklov budeme môcť vidieť až o dekádu. Ich zavedenie je však správny smer, ktorý pomôže priblížiť Slovensko k moderným a efektívnym vzdelávacím systémom vo svete,” pridáva odborník na vzdelávanie z Pedagogickej fakulty Univerzity Mateja Bela profesor Štefan Porubský.