Štatút vydavateľstva
Článok 1
Názov, sídlo a grafické logo
-
Vydavateľstvo Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici (ďalej len vydavateľstvo) bolo zriadené Uznesením GR č. 8/9 zo dňa 29. 4. 2013, ako celouniverzitné pracovisko organizačne začlenené do rektorátu Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici v súlade s ustanovením Čl. 4 ods. 2 d Organizačného poriadku Rektorátu Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici zo dňa 29. 4. 2013.
-
Názov vydavateľstva znie Belianum. Vydavateľstvo Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, alebo Vydavateľstvo Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici – Belianum. V skratke je možné používať: Belianum. Vydavateľstvo UMB, alebo Vydavateľstvo UMB – Belianum. V anglickom jazyku znie Belianum. Matej Bel University Press.
-
Sídlom vydavateľstva je Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici.
-
Grafické logo vydavateľstva je uvedené v prílohe č. 1 tohto dokumentu.
Článok 2
Poslanie a cieľ
-
Poslaním vydavateľstva je prispievať k zvyšovaniu kvality vedecko-výskumnej, umeleckej a pedagogickej práce tvorivých zamestnancov UMB a jej študentov finalizáciou a distribúciou výsledkov ich vedecko-výskumnej, umeleckej, pedagogickej a inej tvorivej činnosti. Jeho poslaním je aj podieľať sa na zlepšovaní informačnej dostupnosti týkajúcej sa služieb, ktoré UMB v oblasti vedy, výskumu, umení a možností štúdia poskytuje na regionálnej, národnej i medzinárodnej úrovni.
-
Cieľom vydavateľstva je poskytovanie edičných a vydavateľských služieb tvorivým zamestnancom a študentom UMB, v oblasti publikovania výsledkov ich vedecko-výskumnej a umeleckej činnosti, nimi vytvorených vysokoškolských učebníc a študijných textov, neperiodických a periodických vedeckých a umeleckých publikácií, ako aj publikácií orientovaných na popularizáciu vedy, výskumu a umenia. Ďalej je to publikovanie originálnych a prekladových diel aj tých domácich a zahraničných autorov, ktorí nie sú zamestnancami UMB, ako aj informačných, propagačných a reklamných materiálov týkajúcich sa pôsobenia UMB ako vedecko-výskumnej a vzdelávacej inštitúcie.
Článok 3
Predmet činnosti
-
Predmetom činnosti vydavateľstva je edičná, vydavateľská, výrobná, propagačná, reklamná, distribučná a obchodná činnosť periodickej a neperiodickej vedeckej, odbornej, náučnej a umeleckej literatúry, vedeckých a umeleckých zborníkov, príručiek, učebníc, príležitostných a iných tlačív.
-
Publikovanie:
-
výsledkov vedecko-výskumnej a umeleckej činnosti pedagogických, vedeckých a ostatných tvorivých zamestnancov UMB ako aj študentov UMB,
-
vysokoškolských učebníc a študijných textov,
-
neperiodických a periodických vedeckých, odborných a umeleckých publikácií,
-
publikácií orientovaných na popularizáciu vedy, výskumu a umenia,
-
príležitostných a iných tlačív,
-
informačných, propagačných a reklamných materiálov UMB.
-
-
Komplexné edičné, vydavateľské, propagačné a obchodné služby súvisiace s vydávaním hore uvedených publikácií a produktov od prevzatia rukopisov autorov po ich tlač.
-
Zabezpečenie tlače publikácií a produktov dodávateľským spôsobom alebo využitím tlačiarenským kapacít UMB.
-
Propagácia vydávaných publikácii na UMB na národnej i medzinárodnej úrovni, distribúcia publikácií a ich predaj prostredníctvom vlastnej elektronickej predajne, vlastného priameho predaja a predaja prostredníctvom zmluvných partnerov.
-
Vydávanie publikácií vydavateľstvom sa realizuje v rámci edícií vydavateľstva, ktoré zodpovedajú štruktúre fakúlt a súčastí UMB. Vydavateľstvo zriaďuje v odôvodnených prípadoch aj ďalšie edície. Systém edícií vydavateľstva schvaľuje edičná rada vydavateľstva.
-
Vydavateľstvo môže vydávať publikácie a iné produkty aj v spolupráci s inými vydavateľstvami a subjektmi.
Článok 4
Organizácia vydavateľstva
-
Koncepčný rozvoj a strategické riadenie vydavateľstva je v kompetencii povereného prorektora UMB.
-
Činnosť vydavateľstva riadi riaditeľ vydavateľstva. Riaditeľ zodpovedá za administratívnu, technickú, ekonomickú, propagačnú a obchodnú stránku činnosti vydavateľstva.
-
Redakčné práce a grafickú úpravu zabezpečuje technický redaktor.
-
Predajca organizačne a technicky zabezpečuje elektronický a priamy predaj produkcie vydavateľstva.
-
Edičná rada vydavateľstva je poradným orgánom povereného prorektora v oblasti koncepčného rozvoja edičnej a vydavateľskej činnosti vydavateľstva. Predsedom edičnej rady je poverený prorektor UMB. Riaditeľ vydavateľstva je jej tajomníkom. Členov edičnej rady vydavateľstva menuje na návrh jej predsedu rektor UMB. Jej členmi sú výhradne zamestnanci UMB, spravidla predsedovia redakčných rád edícií vydavateľstva. Edičná rada vydavateľstva navrhuje edičný plán vydavateľstva na schválenie rektorovi UMB.
-
Redakčné rady edícií vydavateľstva sú garantom odbornej kvality vydávaných diel a publikácii v danej edícii. Vymenovanie redakčných rád edícií je v kompetencii dekana príslušnej fakulty UMB alebo vedúceho pracovníka súčasti UMB, do ktorých pôsobnosti daná edičná oblasť patrí. Zástupcu vydavateľstva pozývajú na rokovanie každej z redakčných rád. Redakčné rady navrhujú edičnej rade vydavateľstva publikácie do edičného plánu vydavateľstva, schvaľujú vedeckých redaktorov a recenzentov pre diela a publikácie vydávané v danej edícii vydavateľstva.
-
Ďalší zamestnanci vydavateľstva zabezpečujú redakčné, organizačné, grafické, a technické práce ako aj obchodnú činnosť súvisiace s činnosťou vydavateľstva a predajom jeho produkcie. Ich počet a pracovnú náplň stanovuje na návrh povereného prorektora a v súlade s organizačným poriadkom rektorátu rektor UMB.
-
Pri zabezpečovaní svojich činností vydavateľstvo úzko spolupracuje s ďalšími súčasťami a pracoviskami UMB, ktorých pracovníci môžu byť poverení úlohami týkajúcimi sa činnosti vydavateľstva.
Článok 5
Financovanie činnosti vydavateľstva
-
Financovanie činnosti vydavateľstva je viaczdrojové. Vo vymedzenom rozsahu je činnosť vydavateľstva financovaná z rozpočtu UMB, z vlastných zdrojov UMB, grantových zdrojov, sponzorských prostriedkov a z iných zdrojov.
-
Náklady na vydanie publikácie alebo iného produktu vydavateľstva, ak ním je iný subjekt ako fakulta UMB, súčasť UMB, pracovisko UMB alebo rektorát UMB hradí zadávateľ v plnom rozsahu.
Článok 6
Vedenie databázy a archívu vydavateľskej produkcie, propagácia, distribúcia a predaj produkcie vydavateľstva
-
Vydavateľstvo archivuje všetky vydané publikácie a produkty najmenej v jednom exemplári.
-
Vydavateľstvo zabezpečuje podľa vopred stanoveného rozpisu (vzhľadom na spôsob financovania tlače a pod.) predaj predajni UMB a distribúciu do predajní zmluvných partnerov. Vydavateľstvo zabezpečuje propagáciu (webová stránka, promočné podujatia, autorské besedy a prednášky a pod.) svojej produkcie v spolupráci s Univerzitnou knižnicou UMB a ďalšími subjektmi.
-
Predaj produkcie vydavateľstva predajni UMB a v predajni zmluvných partnerov je upravený osobitným predpisom a realizuje sa na základe dohody s objednávateľom.
Článok 7
Grafická podoba označenia produkcie vydavateľstva
-
Logo vydavateľstva, grafickú podobu jeho názvu a spôsob jeho umiestňovania na produkty vydavateľstva aj s označením príslušnej fakulty a pracoviska UMB alebo iného objednávateľa schvaľuje rektor UMB.
Článok 8
Záverečné ustanovenia
-
Štatút Vydavateľstva UMB – Belianum schválilo grémium rektora UMB dňa 3. septembra 2013.
-
Tento štatút nadobúda účinnosť dňa 1. októbra 2013.
Dr. h. c. prof. PhDr. Beata Kosová, CSc.
rektorka univerzity