Svetový deň vody
Pri príležitosti Svetového dňa vody zorganizovalo Informačné centrum Europe Direct UMB v spolupráci s Európskym dokumentačným centrom UMB a Univerzitnou knižnicou UMB odborný workshop, ktorý sa uskutočnil 13. marca 2025 v Pedagogickej študovni UMB. Podujatie sa zameriavalo na fyzikálne vlastnosti vody a problematiku recyklácie odpadov, pričom jeho cieľom bolo poskytnúť účastníkom hlbšie pochopenie týchto tém prostredníctvom interaktívnych a experimentálnych činností. Workshopu sa zúčastnili žiaci štvrtých ročníkov Základnej školy u Filipa a Základnej školy Selce.
V rámci prvej časti workshopu sa žiaci oboznámili s vybranými fyzikálnymi vlastnosťami vody, konkrétne s javom kapilarity, ktorý je kľúčovým procesom v mnohých prírodných a technických aplikáciách. Prostredníctvom jednoduchej experimentálnej ukážky mali účastníci možnosť vizualizovať, ako sa voda pohybuje v kapilárnych štruktúrach, čo prispelo k lepšiemu pochopeniu tohto komplexného fenoménu. Následne sa žiaci zapojili do experimentu zameraného na porovnávanie hustoty vody a oleja, čo im umožnilo preskúmať rozdiely v ich fyzikálnych vlastnostiach, ako aj ich správanie v rôznych environmentálnych podmienkach.
Druhá časť podujatia bola venovaná témam environmentálnej udržateľnosti, konkrétne recyklácii odpadov. Cieľom tejto aktivity bolo nielen zvýšiť povedomie žiakov o významnosti správneho triedenia odpadu, ale aj umožniť im získať praktické skúsenosti s jeho recykláciou prostredníctvom tvorivej úlohy. Účastníci triedili rôzne druhy odpadu na vizualizácie recyklačných nádob, čím získali konkrétnu predstavu o systéme triedenia odpadu a jeho vplyve na znižovanie environmentálnej záťaže.
Interaktívne a didakticky cielené aktivity vyvolali u žiakov vysoký záujem a podnietili ich k hlbšiemu zamysleniu nad dôležitosťou ochrany životného prostredia.
Opäť sme si potvrdili, že praktické zaangažovanie žiakov do experimentálnych činností vedie k efektívnejšiemu osvojovaniu si teoretických poznatkov. Tento prístup nielen podporuje rozvoj environmentálnej zodpovednosti, ale aj stimuluje kritické myslenie a kreativitu mladých účastníkov, čím prispieva k ich celkovému vzdelávaciemu rozvoju.