Nastavenie súborov cookie

    Keď navštívite ktorúkoľvek internetovú stránku, táto stránka môže uložiť alebo obnoviť informácie o vašom prehliadači, najmä v podobe súborov cookie. Tieto informácie sa môžu týkať vás, vašich preferencií, vášho zariadenia alebo sa môžu použiť na to, aby stránka fungovala tak, ako očakávate. Tieto informácie vás zvyčajne neidentifikujú priamo, vďaka nim však môžete získať viac prispôsobený internetový obsah. V týchto nastaveniach si môžete vybrať, že niektoré typy súborov cookie nepovolíte. Po kliknutí na nadpisy jednotlivých kategórií sa dozviete viac a zmeníte svoje predvolené nastavenia. Mali by ste však vedieť, že blokovanie niektorých súborov cookie môže ovplyvniť vašu skúsenosť so stránkou a služby, ktoré vám môžeme ponúknuť. Viac informácií

    Spravovať nastavenie súborov cookie

    Nevyhnutne potrebné súbory cookie

    Vždy aktívne

    Tieto súbory cookie sú potrebné na zabezpečenie funkčnosti internetovej stránky a nemožno ich v našich systémoch vypnúť. Zvyčajne sa nastavujú len ako reakcia na vami vykonané činnosti, ktoré predstavujú žiadosť súvisiacu so službami, ako je napríklad nastavenie preferencií ochrany osobných údajov, prihlasovanie alebo vypĺňanie formulárov. Svoj prehliadač môžete nastaviť tak, aby blokoval alebo vás upozorňoval na takéto súbory cookie, v takom prípade však nemusia niektoré časti stránky fungovať.

    Súbory cookie súvisiace s výkonom

    Tieto súbory cookie nám umožňujú určiť počet návštev a zdroje návštevnosti, aby sme mohli merať a vylepšovať výkon našej stránky. Pomáhajú nám zistiť, ktoré stránky sú najviac a najmenej populárne, a vidieť, koľko návštevníkov sa na stránke pohybuje. Všetky informácie, ktoré tieto súbory cookie zbierajú, sú súhrnné, a teda anonymné. Ak tieto súbory cookie nepovolíte, nebudeme vedieť, kedy ste našu stránku navštívili.

    Simulation of European parliament – SimEP25

    V dňoch 20. a 21. marca 2025 sa na pôde Ekonomickej fakulty Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici uskutočnila simulácia Európskeho parlamentu – SimEP25. Organizátorom bolo občianske združenie EDUmacy, ktoré toto podujatie pripravovalo už po druhýkrát. Hlavným účelom tohto podujatia bolo priblížiť študentom fungovanie jedného z orgánov Európskej únie, a tým prispieť k všeobecnému povedomiu o EÚ. Hosťami boli slovenskí poslanci v Európskom parlamente (EP), vedenie Zastúpenia Európskej komisie (EK) v Bratislave, zástupcovia Banskobystrického kraja a mnoho ďalších. Unikátom tohto podujatia nebol len vysoký počet participantov (vyše 150) ale aj štruktúra celej simulácie.

    Počas dvoch dní mali študenti možnosť získať veľké množstvo skúseností a vedomostí z prostredia fungovania Európskej únie (EÚ). Súčasťou simulácie boli všetky súčasné frakcie EP a osem vybraných výborov (ITRE – priemysel, výskum a energetika; LIBE – občianske slobody, spravodlivosť a vnútorné veci; ECON – hospodárske a menové veci; EMPL – zamestnanosť a sociálne veci; IMCO – vnútorný trh a ochrana spotrebiteľa; SEDE – bezpečnosť a obrana; CULT – kultúra a vzdelanie; JURI – právne veci). Hlavný dokument tohtoročnej simulácie bol „Digital Horizons Act“, ktorý tak ako aj v skutočných štruktúrach EÚ bol navrhnutý simulovanou Európskou komisiu. Jej súčasťou boli vyučujúci Fakulty politických vied a medzinárodných vzťahov, zastupujúci vedúci Zastúpenia EK v Bratislave Radim Dvořák a redaktor denníka N Vladimír Šnídl. Zaujímavosťou tejto simulácie bol panel lobistov, ktorého súčasťou boli odborníci z praxe.

    • Počas prvého dňa participanti pracovali najmä vo vopred zvolených výboroch, v ktorých sa snažili vytvárať koalície a presadzovať frakčné záujmy. Študenti sa aktívne podieľali na zmene návrhov predloženého dokumentu a vďaka tomu si zlepšovali vystupovanie pred ľuďmi a prijímanie rôznych názorov. Počas tohto dňa im bola nápomocná simulovaná komisia, ktorá slúžila ako poradný orgán a študenti mohli s jej členmi prekonzultovať jednotlivé návrhy.
    • Piatkový program bol venovaný najmä plenárnym zasadnutiam, počas ktorých mohli simulovaní poslanci hlasovať o výbormi schválených návrhoch. Každý návrh bol odprezentovaný rečníkom z príslušného výboru a následne sa mohli k danému návrhu vyjadriť poslanci, a tým ho podporiť alebo naopak vyzdvihnúť jeho nedostatky.  Následne sa plénum presunulo k hlasovaniu.

    Simulácia sa zameriavala na obohatenie vedomostí o štruktúrach EÚ a teda najmä Európskeho parlamentu. Ponúkla študentom prácu s oficiálnymi dokumentmi EK, vytvorila priestor pre zlepšovanie rečníckych schopností, tímovej práce, nadväzovaní kontaktov a rešpektovaní rôznych názorov. Z obsahovej stránky sa sústreďovala na jednu z najaktuálnejších tém, umelú inteligenciu. Na jej dopad v bezpečnosti, kultúre, práve ale aj hospodárstve.