Nastavenie súborov cookie

    Keď navštívite ktorúkoľvek internetovú stránku, táto stránka môže uložiť alebo obnoviť informácie o vašom prehliadači, najmä v podobe súborov cookie. Tieto informácie sa môžu týkať vás, vašich preferencií, vášho zariadenia alebo sa môžu použiť na to, aby stránka fungovala tak, ako očakávate. Tieto informácie vás zvyčajne neidentifikujú priamo, vďaka nim však môžete získať viac prispôsobený internetový obsah. V týchto nastaveniach si môžete vybrať, že niektoré typy súborov cookie nepovolíte. Po kliknutí na nadpisy jednotlivých kategórií sa dozviete viac a zmeníte svoje predvolené nastavenia. Mali by ste však vedieť, že blokovanie niektorých súborov cookie môže ovplyvniť vašu skúsenosť so stránkou a služby, ktoré vám môžeme ponúknuť. Viac informácií

    Spravovať nastavenie súborov cookie

    Nevyhnutne potrebné súbory cookie

    Vždy aktívne

    Tieto súbory cookie sú potrebné na zabezpečenie funkčnosti internetovej stránky a nemožno ich v našich systémoch vypnúť. Zvyčajne sa nastavujú len ako reakcia na vami vykonané činnosti, ktoré predstavujú žiadosť súvisiacu so službami, ako je napríklad nastavenie preferencií ochrany osobných údajov, prihlasovanie alebo vypĺňanie formulárov. Svoj prehliadač môžete nastaviť tak, aby blokoval alebo vás upozorňoval na takéto súbory cookie, v takom prípade však nemusia niektoré časti stránky fungovať.

    Súbory cookie súvisiace s výkonom

    Tieto súbory cookie nám umožňujú určiť počet návštev a zdroje návštevnosti, aby sme mohli merať a vylepšovať výkon našej stránky. Pomáhajú nám zistiť, ktoré stránky sú najviac a najmenej populárne, a vidieť, koľko návštevníkov sa na stránke pohybuje. Všetky informácie, ktoré tieto súbory cookie zbierajú, sú súhrnné, a teda anonymné. Ak tieto súbory cookie nepovolíte, nebudeme vedieť, kedy ste našu stránku navštívili.

    Opýtali sme sa dekanky Lenky Rovňanovej

    Zápasy sezóny 2024/2025 sme sa rozhodli venovať fakultám UMB a ako prvý zápas v roku 2025, ktorý je zároveň súčasťou  podujatia Open Semester Game - Summer je venovaný našej najstaršej fakulte - Pedagogickej fakulte UMB. Otázky sme tentokrát položili pani dekanke   doc. PaedDr. Lenke Rovňanovej, PhD., univ. profesorke.

    • Pani dekanka, aké športy a či vôbec Vás lákali keď ste boli dieťa, chceli ste byť niekedy hokejistkou, prípadne športovkyňou ? 

    Vyrastala som v podtatranskom priemyselnom a športovom mestečku Svit až do roku 1986, kedy som odišla na VŠ štúdium do Prešova. V našom malom meste bolo nekonečne veľa kvalitných príležitostí pre aktívne športovanie. Ja a moje dve mladšie sestry sme si mali z čoho aj s podporou našich rodičov vyberať. Ja som sa venovala atletike, gymnastike, lyžovaniu a volejbalu. Tomu poslednému športu som zostala verná až do 40 – ky a to aktívne vo všetkých súťažných kategóriách a na rôznych úrovniach.

    • Ako si spomínate na Vaše vysokoškolské štúdium, čo si vybavíte ako prvú spomienku, keď povieme - vysoká škola, vysokoškolské štúdium.

    Na vysokoškolské štúdium mám veľmi dobré spomienky. Absolvovala som ho na Filozofickej fakulte v Prešove  UPJŠ so sídlom v Košiciach v rokoch 1986 – 1990.  Študovala som učiteľstvo pedagogiky a ruského jazyka a literatúry. Ako študentská skupina (9 mladých žien a jeden mladý muž) sme boli skvelý tím. S niektorými nás dodnes spája silné priateľstvo.

    To, čo sa mi s vysokoškolským štúdiom vybaví ako prvé je šport, láska a nežná revolúcia. Na vysokej škole som sa stala členkou prešovského ženského volejbalového tímu na celých päť rokov štúdia. Našla som tam lásku – svojho životného partnera, s ktorým sme sa ešte počas štúdia zosobášili a zotrvali v manželstve 30 rokov. A, samozrejme, mesto Prešov som si veľmi obľúbila, ako aj niektorých učiteľov, s ktorými som dodnes v kontakte a ktorí ma sprevádzali aj mojou profesionálnou kariérou najprv v regionálnom školstve a od roku 2009 v akademickom prostredí našej univerzity. Práve na univerzite v Prešove som prežila aj turbulentné obdobie nežnej revolúcie. Bola som aktívnou súčasťou študentských štruktúr v tomto období.

    • V čom vidíte hlavný rozdiel pri pohľade na vysokú školu keď ste študovali a dnes, keď ste vo vedení fakulty?

    Hlavný rozdiel medzi vysokou školou v 90. rokoch minulého storočia a dnes vidím v niekoľkých kľúčových oblastiach, pričom moja perspektíva ako členky vedenia fakulty mi umožňuje tieto zmeny vnímať ešte intenzívnejšie a komplexnejšie. (1) Prvou je masifikácia v kontraste s kvalitou - v čase môjho štúdia bola vysoká škola prestížnou záležitosťou pre menšiu časť populácie. Dnes sa vysokoškolské vzdelávanie masifikovalo, čo znamená nielen viac študentstva, ale aj širšie spektrum schopností, motivácie a očakávaní. Výzvou pre vedenie fakulty je udržať kvalitu vzdelávania a zároveň reflektovať potreby našich partnerov na trhu práce a praxe v pomáhajúcich profesiách, zvlášť v učiteľstve, ktoré aktuálne prechádza asi najväčšou zmenou v ére samostatnosti SR. (2) Za druhú oblasť považujem výzvy spojené s digitalizáciou a technologickým pokrokom. Prednášky na tabuľu a papierové indexy v 90. rokoch nahradili online systémy a  vzdelávacie platformy, LMS systémy (Moodle, MS Teams), hybridné vyučovanie a umelá inteligencia. Pre vedenie fakulty to znamená nielen technologické investície, ale aj podporu zamestnanectva v prispôsobovaní sa novým trendom. (3) Zmeny sa zásadne dotkli aj postavenia pedagóga a akademickej kultúry. V 90. rokoch bol vysokoškolský učiteľ vnímaný ako autorita, ktorej slovo sa nespochybňovalo. Dnes je študentstvo viac sebavedomé, kritické a očakávajúce interaktívne, aplikovateľné,  na prax a (ne)predvídateľnú budúcnosť orientované vzdelávanie. Z pozície vedenia fakulty to znamená podporovať mladých pedagógov a pedagogičky v tom, aby dokázali balansovať medzi odbornou autoritou a partnerským rešpektujúcim prístupom a nenásilnou komunikáciou. (4) Ďalšou oblasťou je medzinárodná spolupráca a mobilita. V minulosti bolo štúdium v zahraničí  skôr výnimočné, dnes je vďaka programom ako Erasmus+ alebo zahraničným partnerstvám bežnou súčasťou študentského aj akademického života. Pre vedenie fakulty to znamená strategicky budovať vzťahy s inými univerzitami a podporovať internacionalizáciu. Pre moje štúdium bola veľkým plusom možnosť stráviť celý zimný semester na partnerskej univerzite v ruskom Volgograde. V tom čase to bolo možné len v štúdiu niektorých cudzích jazykov v kontexte členských krajín tzv. Varšavskej zmluvy. (5) Významnú zmenu predstavuje financovanie a tlak na výkonnosť. V čase môjho štúdia boli univerzity viac financované zo štátneho rozpočtu bez výrazných požiadaviek na domáce a zahraničné publikovanie či granty. Dnes je situácia odlišná – vysoké školy musia bojovať o financie cez výskumné projekty, hodnotí sa ich vedecký výkon, kvalita výučby aj spolupráca s praxou a zahraničím. Z pohľadu vedenia fakulty je dôležité nájsť rovnováhu medzi akademickou slobodou a tlakom na merateľné výstupy. (6) S tým súvisí aj oblasť prepojenia s praxou a očakávania trhu práce. V minulosti sa viac kládol dôraz na teoretické vzdelanie. Dnes sa vyžaduje, aby študenti a študentky už počas štúdia nadobúdali reálne skúsenosti v reálnom prostredí, preto fakulta musí rozvíjať partnerstvá so školami, firmami a inštitúciami v regióne a často aj za jeho hranicami, na celom Slovensku.. Ako dekanka musím strategicky nastavovať systém spolupráce s externým prostredím, a pracovným trhom. (7) To, čo však považujem za kľúčové, je spoločenské poslanie  - tzv. tretie poslanie univerzity. V minulosti bola univerzita skôr akademickou inštitúciou, dnes sa očakáva, že bude aj aktívnym hráčom v regióne – zapájať sa do komunitných projektov, popularizovať vedu, podporovať budovanie silnej občianskej spoločnosti schopnej chrániť hodnoty demokracie, o ktoré sme  svojho času práve v 90. rokoch zabojovali a v súčasnosti sme svedkami ich ohrozenia. S tým súvisí podpora a akceptácia extrakurikulárnych projektov, aktivít smerujúcich k rozvíjaniu osobnej a spoločenskej angažovanosti a zodpovednosti. To je výzva, ale aj príležitosť pre vedenie fakulty/univerzity formovať univerzitu ako dôležitého partnera mesta a regiónu.

    A vnímam, že sa zmenila aj úloha dekanov a dekaniek vysokých škôl: (1) V 90. rokoch boli dekan či dekanka primárne akademickou autoritou – rešpektovanými pedagógmi alebo vedcami, ktorí fakultu viedli viac ako odborní garanti. Dnes sa odo mňa očakáva, že budem nielen odborníčkou, ale aj manažérkou a strategickou líderkou, ktorá musí riešiť financovanie, riadenie a vedenie ľudských zdrojov, budovanie partnerstiev a inštitucionálny rozvoj. (2) Kým v 90. rokoch bola väčšina financovania fakúlt stabilná a garantovaná štátom, dnes musím ako dekanka aktívne získavať, resp. súťažiť o finančné zdroje – z grantov, výskumných projektov, partnerstiev s praxou či medzinárodných fondov. Zároveň je hodnotená výkonnosť fakulty podľa publikácií, kvality výučby a úspešnosti absolventstva. Dekan tak musí byť aj vyjednávač a stratég.(3) V minulosti bola administratíva fakulty založená na papieroch a osobných stretnutiach. Dnes musím riadiť fakultu v prostredí digitalizovaných systémov (AiS2, e-learning, online komunikácia, LMS platformy), čo prináša nové výzvy, príležitosti ale aj ohrozenia. (4) S narastajúcim dôrazom na otvorenosť a kontrolu verejných financií som dnes ako dekanka pod väčším dohľadom – či už zo strany ministerstva, akademickej obce alebo verejnosti. Rozhodovanie musí byť transparentnejšie, opreté o strategické plány a jasné ukazovatele. Čelím tak v oblasti financovania oveľa vyššej miere zodpovednosti a transparentnosti ako v minulosti. (5) V minulosti sa vysoké školy viac zameriavali na teoretické vzdelávanie. Dnes musím ako dekanka zabezpečiť prepojenie s praxou  a trhom práce – budovať vzťahy so školami, firmami a inštitúciami, aby absolventi a absolventky fakulty boli konkurencieschopní na trhu práce. (6) Rastie tlak na internacionalizáciu a budovanie strategických zahraničných vzťahov. Kým v 90. rokoch bolo zahraničné pôsobenie skôr výnimkou, dnes je povinnosťou fakulty mať medzinárodnú spoluprácu, zahraničné študentstvo a medzinárodné projekty. Ako dekanka musím budovať strategické partnerstvá s univerzitami v zahraničí, čo si vyžaduje jazykovú vybavenosť a schopnosť fungovať v globálnom akademickom prostredí. (7) A v neposlednom rade je tu práca s ľuďmi a generačné rozdiely. V pozícii dekanky dnes vediem generáciu mladých akademikov a akademičiek, komunikujúcich iné očakávania ako majú ich starší kolegovia a kolegyne – očakávajú väčšiu flexibilitu, viac praxe a priestoru na inovácie a implementáciu potrieb praxe do pregraduálnej prípravy, lepšiu rovnováhu medzi prácou a súkromím. Rolu dekanky preto vnímam ako rolu, ktorá nie je len o autorite, ale aj o schopnosti dôverovať, viac počúvať, rešpektujúco a nenásilne komunikovať, motivovať k spolupráci a preberaní zodpovednosti,  podporovať, rozvíjať a viesť tím. Celkovo sa dekan v 90. rokoch mohol viac sústrediť na akademické otázky, zatiaľ čo dnes musí byť kombináciou manažéra, lídra, vyjednávača, inovátora a často aj „krízového manažéra a kouča.“ Moja úloha dnes  je preto oveľa náročnejšia, ale zároveň ponúka možnosť skutočne formovať smerovanie fakulty a univerzity.

    • Ako vnímate univerzitný šport?

    Univerzitný šport má podľa mňa nezastupiteľné miesto v akademickom prostredí, pretože podporuje nielen fyzickú kondíciu študentstva, ale aj jeho duševnú pohodu, tímovú spoluprácu a disciplínu. A má byť otvorený aj zamestnanectvu a komunite. Športové aktivity pomáhajú budovať komunitu, posilňovať hodnoty fair play a rozvíjať vytrvalosť, ktorá je dôležitá aj v akademickom a profesionálnom živote. Okrem toho univerzitný šport, podobne ako aktívna činnosť v univerzitných umeleckých telesách,  poskytuje priestor na vyváženie študijných povinností a osobného rozvoja, čím prispieva k celkovej kvalite vysokoškolského aj osobného života.

    A vnímam ako športovkyňa aj to, ako sa  vysokoškolský šport medzi rokmi 1990 a 2025 výrazne zmenil v niekoľkých kľúčových oblastiach: (1) Vyššia profesionalizácia a organizácia. Kým v 90. rokoch bol univerzitný šport skôr voľnočasovou aktivitou organizovanou študentstvom a telovýchovnými katedrami, dnes sa čoraz viac profesionalizuje. Vznikli univerzitné ligy, špecializované tréningové programy a užšie prepojenie s národnými aj medzinárodnými  športovými zväzmi. (2) Zvýšila sa podpora a rozvíja sa infraštruktúra. Mnohé univerzity investovali do moderných športových areálov, posilňovní a tréningových centier, čo poskytuje študentstvu ale aj zamestnanectvu lepšie podmienky na športovanie. V 90. rokoch boli často k dispozícii len základné telocvične a ihriská. (3) Existujú rôzne schémy štipendií a akademickej podpory športovcov a športovkýň. V mnohých krajinách existuje možnosť uchádzať sa o štipendiá, čo v 90. rokoch nebolo v oblasti športu bežné. Dnes univerzity ponúkajú aj akademické výhody, ako individuálne študijné plány. (4) S digitalizáciou a novými IKT priochádzajú moderné tréningové metódy, analýza výkonu pomocou dát, nositeľné technológie (napr. smart hodinky) a online tréningové programy úplne zmenili spôsob, akým sa univerzitní športovci a športovkyne môžu pripravovať. (5) Vnímam aj väčšiu inklúziu a diverzitu. v univerzitnom športe. Kým v minulosti bol šport na univerzitách často orientovaný na súťažné tímy, dnes sa kladie väčší dôraz na rekreačný a zdravotný aspekt športu, čím sa zapája širšia skupina študentstva a zamestnanectva, vrátane žien a ľudí so zdravotným znevýhodnením a zahraničných študentov a študentiek. A nakoniec (6) univerzitný šport je dnes viac prepojený s komunitou mesta a spoločnosťou. Spolupráca s miestnymi klubmi, športovými podujatiami a iniciatívami na podporu zdravého životného štýlu je výraznejšia ako v 90. rokoch, keď bol univerzitný šport viac izolovanou súčasťou akademického života.

    Viacero športov má v Banskej Bystrici dlhoročnú tradíciu a silnú komunitnú základňu, ktorá spája generácie fanúšikov, hráčov aj trénerov. Ako fakulta pripravujúca budúcich profesionálov. a profesionálky pre pomáhajúce profesie si uvedomujeme, že šport môže byť nielen prostriedkom na budovanie fyzickej kondície a disciplíny, ale aj silným výchovným nástrojom podobne ako umenie. Podpora univerzitného hokeja a spolupráca s miestnymi klubmi umožňuje prepájať akademické prostredie s komunitou, vytvárať príležitosti pre študentstvo a podieľať sa na rozvoji športového talentu v regióne. Veríme, že univerzitný šport, vrátane hokeja, je dôležitou súčasťou našej univerzitnej identity a prispieva k formovaniu aktívnej a súdržnej spoločnosti tak, ako sme toho svedkami napr. pri majstrovstvách sveta či olympijských hrách v niektorých športoch, v hokeji zvlášť.

     

    • Vaše obľúbené číslo:

    Mojim obľúbeným číslom je 8. S osmičkou som odohrala väčšinu svojich volejbalových stretnutí až do ukončenia aktívnej športovej kariéry.

    Ak ste sa dozvedeli niečo nové o pani dekanke, teší nás to a veríme, že sa začítate do odpovedí aj ďalšieho dekana, a to dekana Filozofickej fakutly, ale to až pri príležitosti ďalšieho zápasu UMB HOCKEY TEAM.