Workshop a verifikácia v Srbsku 2023
Metodické centrum UMB pre Slovákov žijúcich v zahraničí je hlavným riešiteľom projektu MySme - Minoritná kultúra ako prostriedok pre sebaidentifikáciu a posilnenie inklúzie v multietnickom prostredí. Cieľom projektu je príprava najmenej 40 krátkych didaktických filmov zameraných na komunikáciu v slovenskom jazyku – predovšetkým pre príslušníkov slovenských minorít v zahraničí, ale s možnosťami aj ich širšieho využitia. S cieľom čím presnejšej identifikácie vhodných didaktických tém pre pripravované krátky filmy budú počas prvého roku projektu MySme realizované workshopy vo všetkých partnerských krajinách. Tým prvým bol workshop v Srbsku, ktorý sa konal 24. – 26. apríla 2023 v Báčskom Petrovci. Nasledovať budú workshopy v Rumunsku, Francúzsku a Chorvátsku.
V utorok 25. apríla v Slovenskom vojvodinskom divadle v Báčskom Petrovci, čo je partnerská inštitúcia pre projekt, prebiehal workshop, ktorý manažérsky výborne zvládla riaditeľka divadla Viera Krstovská. Účastníkmi workshopu bolo spolu 97 žiakov a ich pedagogičiek ( Základná škola Jozef Marčok Dragutín Hložany 11, Základná škola Jána Čajaka v Báčskom Petrovci 72, Základná škola Ľudovíta Štúra Kysáč 8, Základná škola Ján Amos Komenský 4, Žiacky domov pri Gymnáziu Jána Kollára v Báčskom Petrovci 2).
Po predstavení cieľov projektu vedúcou riešiteľkou prjektu PhDr. Zuzanou Drugovou z MC UMB a riaditeľkou divadla Vierou Krstovskou prebiehala panelová diskusia. Pre maximálnu efektivitu boli účastníci rozdelení do skupín a aktívne prispievali k doplneniu navrhovaných tematických okruhov pre pripravované didaktické filmy. Odbornú časť diskusie viedli a garantovali Mgr.art. Katarína Hitzingerová, ArtD., Mgr. Radka Cachovanová, PhD., aj Viera Krstovská zo Slovenského vojvodinského divadla.
Pre lepšiu orientáciu v pripravovaných projektových aktivitách poskytlo Slovenské vojvodinské divadlo svoje predstavenie PRÍBEH KRAJINY NEKRAJINY autorky a režisérky Kataríny Hitzingerovej. Záverečná sumarizácia výsledkov realizovaných workshopov a verifikácií konštatovala splnenie plánovaných cieľov a vo viacerých kritériách aj ich prekročenie. Výsledkom sú dohodnuté formy a metódy následného spracovania výsledkov, ako aj možnosti realizácie ďalších podobných verifikácií. Ich cieľom je osloviť aj tie z početných slovenských škôl v Srbsku, pre ktoré je problém vycestovať na väčšie vzdialenosti. Preto budú nasledovať ďalšie verifikácie a zapájanie i iných miest do projektu.