Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici


II. TURNUS

Výroba domácej plastelíny a vulkán so sódou

Deti si pripravia plastelínu, na ktorú potrebujeme: 300ml. vody, 150g. hladkej múky, 75g soli, 2PL octu, 1PL oleja, potravinársku farbou. Postup pri výrobe je jednoduchý. Všetko spolu zamiešame na panvici. Zohrievame, kým sa hmota nezačne lepiť do hrudky. Lepiť sa nesmie, inak sa s ňou nebude dobre pracovať. Hmotu necháme vychladnúť, povaľkáme v rukách, aby sme sa presvedčili, že sa nelepí. Zafarbíme si domácu plastelínu potravinárskou farbou a okolo sklenenej fľaše vytvarujeme vulkán. Naplníme fľašu teplou vodou, pridáme trochu farbiva, 6 kvapiek prostriedku na umývanie riadu a 2 lyžičky prášku na pečenie.Do tohto mixu pridajte trochu octu a sledujte explóziu. Túto aktivitu odporúčame v spolupráci s dospelým, aby explózia nenapáchala veľa škody. Deti sa pri tom zabavia a naučia sa niečo nové, čo často neskúšajú.

II. TURNUS

Slovenské človeče

Na tabuli máme pripravenú hru. Každé políčko obsahuje otázku, na ktorú deti musia odpovedať. V našom slovenskom človeče deti odpovedajú na otázky týkajúce sa prírody a nástrahy v hre majú pohybový obsah. Nielen um, ale aj cvičenie pri tejto hre u detí podporí aj pohybovú stránku, aby sme sa vyvarovali dlhému sedeniu pri obrazovke počítača, či tabletu.. Hra je interaktívna, dá sa hrať s deťmi online spôsobom. Pred začiatkom hry si každý vyrobí hraciu kocku.

II. TURNUS

Tritri

Výtvarná aktivita, ktorá spája viacero techník a skúsenosti s pamiatkami na Slovenku, či už poznaním pamiatok aspoň na diaľku. Vymaľujeme si formát A3/A4 vodovými farbami technikou vpíjania farieb do papiera. Navlhčíme i čistou vodou výkres a jemnými dotykmi štetcom striedame farby. Necháme vysušiť. Na druhý výkres budeme robiť kresbu ceruzkou alebo uhlíkom, ktorú následne vystrihneme a prilepíme na farebné pozadie, ktoré sa nám usušilo. Úlohou je vybrať  si známe cestovateľské destinácie Slovenska alebo známe budovy, pamiatky, ktoré budú zdobiť izby detí

II. TURNUS

Divadlo s muškou a pavúkom

Na výrobu divadelnej scény a na divadelné  predstavenie potrebujeme: tempery, štetec, kartón, výkres, nožnice, ceruza, krabica, látka, nožnice, makety bábok, špajle. Úlohou je vytvoriť divadelnú scénu a prezentovať detskú divadelnú hru o neopatrnej muške. Aktivita nekončí dramatizáciou. Za úlohu majú dokončiť príbeh, či vymyslieť nový príbeh, ktorý budú vedieť zahrať vo svojom vlastnom divadle.

Napísala: Zlata Dônčová

Neopatrná muška

Išla muška kolo humna, bola mladá a aj šumná.

Hľadí pavúk na tú krásu, dá mäkkosti svojmu hlasu.

„Slečná milá, kdeže, kdeže?“

„Zletela som z tamtej veže.“

A dodáva smutným hlasom? „Zlatý prsteň  a som.“

„Taká milá, krásna pani,“ rečami ju pavúk mámi.

Ponúka jej tovar nový, čo si natkal v hustom kroví.

Mušia slečna tovar chyt. „Aká cena?“ sa ho pýta.

„Cha-cha, chi-chi,“ pavúk jačí, „milá slečna, to mi stačí.“

Darmo muška prosí v sieti...Čo sa stalo, viete deti?

 

II. TURNUS

Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici