Škola v prírode v troch turnusoch
- I. turnus 21. 06. – 30. 06. 2024 (Chorvátsko a Poľsko)
počet účastníkov: 84
- II. turnus 05. 07.– 14. 07. 2024 (Srbsko a Maďarsko)
počet účastníkov: 87
- III. turnus 21. 08. – 30. 08. 2024 (Rumunsko a Ukrajina)
počet účastníkov: 89
Hotel Mýto, Mýto pod Ďumbierom
Škola v prírode predstavuje jeden zo vzdelávacích programov Metodického centra pre Slovákov žijúcich v zahraničí, ktorý úspešne napredoval aj v tomto roku. Pravidelne, od roku 2008 ju realizujeme v letných mesiacoch v troch turnusoch pre žiakov 1. a 2. stupňa slovenských škôl z tzv. tradičných krajín zahraničných Slovákov – z Chorvátska, Poľska, Maďarska, Srbska, Rumunska a Ukrajiny. Hlavným pedagogickým zámerom školy v prírode je využívanie alternatívnych prvkov vo vyučovaní žiakov 1. a 2. stupňa základných škôl, podnecovanie interakcie medzi žiakmi v heterogénnych skupinách a podpora využívania slovenského jazyka v prirodzenom prostredí.
V tomto roku sme školu v prírode organizovali v obci Mýto pod Ďumbierom, ktorá sa nachádza na strednom Slovensku v Banskobystrickom kraji. Keďže sa obec rozprestiera v nádhernom prírodnom prostredí Horehronia, je známa prevažne ako turistické stredisko, ktoré ponúka mnoho možností zážitkov počas zimnej i letnej sezóny. Prvý turnus prebiehal od 21. – 30. júna 2024 a zúčastnili sa ho deti z Chorvátska a Poľska, druhý bol v termíne 05. – 14. júla 2024 pre Slovákov zo Srbska a Maďarska a účastníkmi tretieho turnusu, ktorý sa konal od 21. – 30. augusta 2024, boli žiaci slovenských škôl z Rumunska a Ukrajiny. Gestorkami realizácie boli Mgr. Nikoleta Kušnírová, PhD., Melánia Chováňaková a Mgr. Terézia Pompurová.
Celý program školy v prírode trval 10 dní. Na jeho vypracovaní a celkovom plánovaní sa podieľali hlavne gestorky realizácie, absolventky Pedagogickej fakulty a Fakulty telesnej výchovy, športu a zdravia UMB. Program pozostával z rozličných interaktívnych hier, športových, zábavných ale i vzdelávacích aktivít, ktoré podnecovali u detí používanie slovenského jazyka. Deti boli počas pobytu rozdelené do tímov. Účasť v tíme podporovala vzájomnú interakciu, nadväzovanie vzťahov a spoluprácu medzi jeho členmi. Pestrý program, ktorý sme vytvorili motivoval deti komunikovať v slovenskom jazyku v prirodzených situáciách, v netradičnom prostredí. Okrem komunikácie a zdokonaľovania sa v slovenskom jazyku si deti osvojili aj poznatky z oblasti kultúry, histórie, umenia a zároveň nadobúdali vedomosti aj v súlade s hlavnou témou z ekológie a environmentalistiky.
Súčasťou programu boli aj poznávacie výlety. Deti absolvovali turistickú vychádzku na Pustý hrad vo Zvolene, v iný deň zasa navštívili Demänovskú jaskyňu a zastavili sa aj v regióne Liptov obzrieť si kultúrne bohatstvo Slovenska v miniatúrach v parku Mini Slovensko v Liptovskom Jáne. Každý účastník dostal denník krajana, do ktorého si na začiatku večerného programu zaznamenávali zážitky z dňa a poznatky o navštívených miestach. Ďalšou zaujímavou zložkou programu školy v prírode boli aj tvorivé dielne, či nácvik divadiel.
Deti si so sebou odniesli množstvo zážitkov a nových poznatkov, ktoré pre nich budú prínosom aj v budúcnosti. Počas celého pobytu boli neustále motivované komunikovať v slovenčine, čo prispelo k zdokonaleniu používania slovenského jazyka i v nadobudnutí sebaistoty v komunikácii. Takto koncipovaný program umožnil deťom budovať vzťah k prírode a kultúrnemu dedičstvu. Umožnil im prehĺbiť vzťah k Slovensku, slovenskej kultúre a podnietil ich k vzájomnému poznávaniu sa s deťmi z iných krajín sveta. Interaktívne a zážitkové vzdelávanie v prostredí krásnej slovenskej prírody má nenahraditeľné miesto v rozvoji detí.
Školy v prírode sme organizovali v gescii Ministerstva školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky.