Letná škola divadla a tvorivej dramatiky
Termín: 10. – 17. 8. 2024
UMB, Banská Bystrica
Počet účastníkov: 49
Letná škola divadla a tvorivej dramatiky bola druhým špecializovaným podujatím, ktoré si MŠVVaM SR vyžiadalo. Projekt prináša vo svojej základnej koncepcii niekoľko veľmi dôležitých aspektov: skvalitnenie komunikácie v slovenčine pre najmladšiu generáciu, ktorá v mnohých prípadoch prichádza do styku so slovenským jazykom cez rodinných príslušníkov, ale niekedy i náhodne. Jej deformovanie sa deje implementáciou slov z úradného jazyka danej krajiny, v ktorej deti žijú. Národnostné rady pre slovenské menšiny (ako sa tomu stalo poslednýkrát v Srbsku) a ministerstvá pre školstvo a výchovu nechávajú slovenský jazyk voliteľným jazykom a nie povinným ako tomu bolo v predchádzajúcich rokoch. Ďalším aspektom je vzájomná interakcia s inými národnosťami, pre ktoré práve slovenský jazyk je vo väčšine jedinou spoločnou črtou. Transformácia v používaní slovenského jazyka do hry, je tou najlepšou formou ako sa dieťa naučí spisovnému jazyku cez odborné vedenie lektorov. Princíp tvorivej dramatiky je najoverenejšou metódou vhodnou pre ktorýkoľvek všeobecno-vzdelávací predmet najmä na základných a stredných školách. Tábor sa teda opieral o princípy tvorivej dramatiky, ktorá používa divadelné prostriedky pre interaktívnu výučbu. Medzi oporné piliere v letnej škole divadla a tvorivej dramatiky patrila výučba „Technika hlasu, technika reči a prednes“ kedy sa deti naučili ako slová „znejú“ v priestore. Rovnako sa naučili aké je nevyhnutné a dôležité spodobovanie, dôraz, dramatická pauza a najmä správna artikulácia. Získali vedomosti o tom, že nie všetko čo znesie papier, znesie aj javisko.. V „Hereckom vzdelávaní“ a „Technike pouličného divadla“ si osvojili práve vyjadrenie slovenských slov pohybom. Účastníci si sami vyrábali pomôcky na žonglovanie z dostupných materiálov ako i chodenie na chodúľoch a iné aktivity pre pouličné a cirkusantské umenie. Všetky pohybové činnosti boli sprevádzané s maximálnou bezpečnosťou a prítomnosťou zdravotného pracovníka. „Tvorivá dramatika“ je syntézou všetkých umení – hereckého, písaného, hudobného i výtvarného, ktoré pomocou princípov tvorivej dramatiky vytvorili základ pre divadelné predstavenie CIRKUS V NÁS. Deti si tak pod vedením odborných lektorov sami pripravili divadelnú prezentáciu, v ktorej nosnou témou bol „strach“. Pomocou princípov tvorivej dramatiky sa deti viedli k porozumeniu svojich pocitov, riešeniu problémov a kritickému mysleniu. Vo svojej divadelnej kreativite boli uvoľnení, hraví a otvorení komunikácii. Prinášali nové nápady, ktoré kreovali ich osobnostný rozvoj. Súčasťou tohto tábora bol aj „denník cirkusanta“, v ktorom si mohli zaznačiť rôznorodé myšlienky a nápady k dňu, ktorý prežili, pričom ich lektori motivovali k písaniu v slovenskom jazyku. Rovnako asistenti lektorov vymysleli kreatívne hry ako táborová pošta v slovenskom jazyku, hľadanie pokladu na základe indícií zo všeobecno-vzdelávacích predmetov ako slovenský jazyk a literatúra, dejepis, zemepis, biológia. Od začiatku tábora boli deti národnostne pomiešané, aby sa budovala kolektívna kreativita a súdržnosť v rámci tvorby divadelného predstavenia. Deti pracovali v interiéri aj v exteriéri a lektori s asistentmi im zabezpečili divadelné predstavenie, návštevu divadelného festivalu, oddych na kúpalisku a materiál na tvorbu kostýmov, rekvizít a unikátnych vlastných hudobných nástrojov. Každé dieťa dostalo priestor v tom, v čom sa cíti najlepšie v rámci vystupovania pred verejnosťou (niektorí sa vyjadrovali pohybom, iní vytvárali kúzla, ďalší tvorili klaunské predstavenia alebo si vytvorili unikátnu slovenskú pesničku). Možnosť prejaviť sa individuálne alebo v kolektíve bolo opäť na výbere dieťaťa, čím sa podnecovala samostatnosť a zodpovednosť k jeho výkonu a aj zvládanie strachu a stresu počas vystupovania pred širokou verejnosťou. Pomocou grafičky (tiež Slovenky žijúcej v zahraničí) sa pre deti vytvoril okrem denníku aj plagát a bulletin, aby sa tak oboznámili so všetkými zložkami divadelného procesu pre vznik divadelnej inscenácie. Na tábor sú veľmi pozitívne ohlasy najmä od detí, ale aj ich sprevádzajúcich učiteliek, ktoré sa v rámci kooperovania s lektormi a asistentmi naučili ako tvoriť divadelné predstavenie vo svojom rodnom meste či obci s deťmi. Výstupom podujatia bol happaning a divadelné predstavenie účastníkov v Stredoslovenskom osvetovom stredisku v Banskej Bystrici. K pozitívnym ohlasom sa pridávajú aj rodičia, pričom niektorí sa v rámci návštevy Slovenska zúčastnili aj samotného divadelného predstavenia, ktoré je možné zhliadnuť aj online cez youtube kanál: www.youtube.com/@UMBvBB.
Vzhľadom ku kultúrnemu vývoju dieťaťa je veľmi dôležité organizovať vzdelávacie projekty tohto typu. Nesnažia sa len zmysluplne vyplniť voľný čas detí, ale motivovať ich k používaniu slovenského jazyka v bežnom živote a odovzdávať skúsenosti ďalej. Zároveň je veľmi inšpiratívnym pre sprievodných pedagógov, ktorí môžu svoju pedagogickú činnosť ozvláštniť práve hravou formou – najmä metódou „hra v roli“.
Kultúra je jedným zo základných spoločenských a sociálnych kľúčov ako vzdelávať, zabaviť i poučiť. Odovzdať informáciu. Projekty, ktoré sa nechávajú inšpirovať umením a hravou formou je tým najlepším príkladom ako podnietiť u detí vzťah ku kultúre, spisovnému slovenskému jazyku a interkulturálnosti v medziľudských vzťahoch. Spoločnou témou pre všetky odborné aktivity bolo „SLOVO.“
Štyridsaťdeväť účastníkov zo Srbska, Chorvátska, Maďarska, Rumunska, Rakúska a Nemecka pracovali pod vedením odbornej garantky Mgr. art. Kataríny Hitzingerovej, ArtD. (slovenská dramatička, dramaturgička, režisérka, stredoškolský pedagóg na konzervatórium J. L. Bellu v BB, odborná garantka semináru „Píšeš? Píšem!“ pre Vojvodinu, odborná porotkyňa na detských divadelných festivaloch, odborná lektorka workshopov na Slovensku aj v zahraničí, odborná garantka projektu MY SME pre Srbsko, externá spolupracovníčka pre MC UMB v BB) v spolupráci s lektormi: Mgr.art. Ján Marcinek stredoškolský pedagóg (konzervatórium J. L. Bellu v BB), herec (v DJGT Zvolen), lektor dielní tvorivej dramatiky, Bc. Vanesa Šanková, Dis.Art (absolventka Konzervatória J. L. Bellu s pedagogickým minimom, študentka Akadémie umení v BB odbor herectvo, herečka v rôznych projektoch na Slovensku aj v zahraničí, úspešná recitátorka aj tanečníka spoločenských tancov), Mgr. art. Andrej Bilik (absolvent herectva Akadémie umení v BB v odbore herectvo, herec Bábkového divadla na rázcestí v BB, lektor pouličného divadla na rôznych festivaloch, kaukliar, slobodný umelec), asistenti – študenti Konzervatória J. L. Bellu v BB v odbore hudobno – dramatické umenie, študujúci pedagogické minimum v oblasti vzdelávania umením: Lucia Hlinová a Cyril Ciganoc.
Všetky doplnkové aktivity, ktoré sme na vyžiadanie MŠVVaM SR organizovali (Letná škola pre stredoškolákov, Letná škola fotografie a Letná škola divadla) mali obrovský úspech a veľký záujem. Už po návrate do svojich domovských krajín účastníci a ich pedagógovia začali pracovať na nových projektoch, divadelných hrách a tomu pod. Takéto aktivity budú aj v budúcnosti mať obrovský potenciál. V roku 2025 navrhujeme spojiť Letnú školu divadla a Letnú školu fotografie do rovnakého ubytovacieho zariadenia v rovnakom termíne, čo umožní vzájomné prepájanie a inšpirovanie dvoch vzdelávacích podujatí.