Nastavenie súborov cookie

    Keď navštívite ktorúkoľvek internetovú stránku, táto stránka môže uložiť alebo obnoviť informácie o vašom prehliadači, najmä v podobe súborov cookie. Tieto informácie sa môžu týkať vás, vašich preferencií, vášho zariadenia alebo sa môžu použiť na to, aby stránka fungovala tak, ako očakávate. Tieto informácie vás zvyčajne neidentifikujú priamo, vďaka nim však môžete získať viac prispôsobený internetový obsah. V týchto nastaveniach si môžete vybrať, že niektoré typy súborov cookie nepovolíte. Po kliknutí na nadpisy jednotlivých kategórií sa dozviete viac a zmeníte svoje predvolené nastavenia. Mali by ste však vedieť, že blokovanie niektorých súborov cookie môže ovplyvniť vašu skúsenosť so stránkou a služby, ktoré vám môžeme ponúknuť. Viac informácií

    Spravovať nastavenie súborov cookie

    Nevyhnutne potrebné súbory cookie

    Vždy aktívne

    Tieto súbory cookie sú potrebné na zabezpečenie funkčnosti internetovej stránky a nemožno ich v našich systémoch vypnúť. Zvyčajne sa nastavujú len ako reakcia na vami vykonané činnosti, ktoré predstavujú žiadosť súvisiacu so službami, ako je napríklad nastavenie preferencií ochrany osobných údajov, prihlasovanie alebo vypĺňanie formulárov. Svoj prehliadač môžete nastaviť tak, aby blokoval alebo vás upozorňoval na takéto súbory cookie, v takom prípade však nemusia niektoré časti stránky fungovať.

    Súbory cookie súvisiace s výkonom

    Tieto súbory cookie nám umožňujú určiť počet návštev a zdroje návštevnosti, aby sme mohli merať a vylepšovať výkon našej stránky. Pomáhajú nám zistiť, ktoré stránky sú najviac a najmenej populárne, a vidieť, koľko návštevníkov sa na stránke pohybuje. Všetky informácie, ktoré tieto súbory cookie zbierajú, sú súhrnné, a teda anonymné. Ak tieto súbory cookie nepovolíte, nebudeme vedieť, kedy ste našu stránku navštívili.

    Letná škola divadla a tvorivej dramatiky

    Termín: 10. – 17. 8. 2024 

    UMB, Banská Bystrica 

    Počet účastníkov: 49 

    Letná škola divadla a tvorivej dramatiky bola druhým špecializovaným podujatím, ktoré si MŠVVaM SR vyžiadalo. Projekt prináša vo svojej základnej koncepcii niekoľko veľmi dôležitých aspektov: skvalitnenie komunikácie v slovenčine pre najmladšiu generáciu, ktorá v mnohých prípadoch prichádza do styku so slovenským jazykom cez rodinných príslušníkov, ale niekedy i náhodne. Jej deformovanie sa deje implementáciou slov z úradného jazyka danej krajiny, v ktorej deti žijú. Národnostné rady pre slovenské menšiny (ako sa tomu stalo poslednýkrát v Srbsku) a ministerstvá pre školstvo a výchovu nechávajú slovenský jazyk voliteľným jazykom a nie povinným ako tomu bolo v predchádzajúcich rokoch. Ďalším aspektom je vzájomná interakcia s inými národnosťami, pre ktoré práve slovenský jazyk je vo väčšine jedinou spoločnou črtou. Transformácia v používaní slovenského jazyka do hry, je tou najlepšou formou ako sa dieťa naučí spisovnému jazyku cez odborné vedenie lektorov. Princíp tvorivej dramatiky je najoverenejšou metódou vhodnou pre ktorýkoľvek všeobecno-vzdelávací predmet najmä na základných a stredných školách. Tábor sa teda opieral o princípy tvorivej dramatiky, ktorá používa divadelné prostriedky pre interaktívnu výučbu. Medzi oporné piliere v letnej škole divadla a tvorivej dramatiky patrila výučba „Technika hlasu, technika reči a prednes“ kedy sa deti naučili ako slová „znejú“ v priestore. Rovnako sa naučili aké je nevyhnutné a dôležité spodobovanie, dôraz, dramatická pauza a najmä správna artikulácia. Získali vedomosti o tom, že nie všetko čo znesie papier, znesie aj javisko.. V „Hereckom vzdelávaní“ a „Technike pouličného divadla“ si osvojili práve vyjadrenie slovenských slov pohybom. Účastníci si sami vyrábali pomôcky na žonglovanie z dostupných materiálov ako i chodenie na chodúľoch a iné aktivity pre pouličné a cirkusantské umenie. Všetky pohybové činnosti boli sprevádzané s maximálnou bezpečnosťou a prítomnosťou zdravotného pracovníka. „Tvorivá dramatika“ je syntézou všetkých umení – hereckého, písaného, hudobného i výtvarného, ktoré pomocou princípov tvorivej dramatiky vytvorili základ pre divadelné predstavenie CIRKUS V NÁS. Deti si tak pod vedením odborných lektorov sami pripravili divadelnú prezentáciu, v ktorej nosnou témou bol „strach“. Pomocou princípov tvorivej dramatiky sa deti viedli k porozumeniu svojich pocitov, riešeniu problémov a kritickému mysleniu. Vo svojej divadelnej kreativite boli uvoľnení, hraví a otvorení komunikácii. Prinášali nové nápady, ktoré kreovali ich osobnostný rozvoj. Súčasťou tohto tábora bol aj „denník cirkusanta“, v ktorom si mohli zaznačiť rôznorodé myšlienky a nápady k dňu, ktorý prežili, pričom ich lektori motivovali k písaniu v slovenskom jazyku. Rovnako asistenti lektorov vymysleli kreatívne hry ako táborová pošta v slovenskom jazyku, hľadanie pokladu na základe indícií zo všeobecno-vzdelávacích predmetov ako slovenský jazyk a literatúra, dejepis, zemepis, biológia. Od začiatku tábora boli deti národnostne pomiešané, aby sa budovala kolektívna kreativita a súdržnosť v rámci tvorby divadelného predstavenia. Deti pracovali v interiéri aj v exteriéri a lektori s asistentmi im zabezpečili divadelné predstavenie, návštevu divadelného festivalu, oddych na kúpalisku a materiál na tvorbu kostýmov, rekvizít a unikátnych vlastných hudobných nástrojov. Každé dieťa dostalo priestor v tom, v čom sa cíti najlepšie v rámci vystupovania pred verejnosťou (niektorí sa vyjadrovali pohybom, iní vytvárali kúzla, ďalší tvorili klaunské predstavenia alebo si vytvorili unikátnu slovenskú pesničku). Možnosť prejaviť sa individuálne alebo v kolektíve bolo opäť na výbere dieťaťa, čím sa podnecovala samostatnosť a zodpovednosť k jeho výkonu a aj zvládanie strachu a stresu počas vystupovania pred širokou verejnosťou. Pomocou grafičky (tiež Slovenky žijúcej v zahraničí) sa pre deti vytvoril okrem denníku aj plagát a bulletin, aby sa tak oboznámili so všetkými zložkami divadelného procesu pre vznik divadelnej inscenácie. Na tábor sú veľmi pozitívne ohlasy najmä od detí, ale aj ich sprevádzajúcich učiteliek, ktoré sa v rámci kooperovania s lektormi a asistentmi naučili ako tvoriť divadelné predstavenie vo svojom rodnom meste či obci s deťmi. Výstupom podujatia bol happaning a divadelné predstavenie účastníkov v Stredoslovenskom osvetovom stredisku v Banskej Bystrici.  K pozitívnym ohlasom sa pridávajú aj rodičia, pričom niektorí sa v rámci návštevy Slovenska zúčastnili aj samotného divadelného predstavenia, ktoré je možné zhliadnuť aj online cez youtube kanál: www.youtube.com/@UMBvBB. 

    Vzhľadom ku kultúrnemu vývoju dieťaťa je veľmi dôležité organizovať vzdelávacie projekty tohto typu. Nesnažia sa len zmysluplne vyplniť voľný čas detí, ale motivovať ich k používaniu slovenského jazyka v bežnom živote a odovzdávať skúsenosti ďalej. Zároveň je veľmi inšpiratívnym pre sprievodných pedagógov, ktorí môžu svoju pedagogickú činnosť ozvláštniť práve hravou formou – najmä metódou „hra v roli“. 

    Kultúra je jedným zo základných spoločenských a sociálnych kľúčov ako vzdelávať, zabaviť i poučiť. Odovzdať informáciu. Projekty, ktoré sa nechávajú inšpirovať umením a hravou formou je tým najlepším príkladom ako podnietiť u detí vzťah ku kultúre, spisovnému slovenskému jazyku a interkulturálnosti v medziľudských vzťahoch. Spoločnou témou pre všetky odborné aktivity bolo „SLOVO.“ 

    Štyridsaťdeväť  účastníkov zo Srbska, Chorvátska, Maďarska, Rumunska, Rakúska a Nemecka pracovali pod vedením odbornej garantky Mgr. art. Kataríny Hitzingerovej, ArtD. (slovenská dramatička, dramaturgička, režisérka, stredoškolský pedagóg na konzervatórium J. L. Bellu v BB, odborná garantka semináru „Píšeš? Píšem!“ pre Vojvodinu, odborná porotkyňa na detských divadelných festivaloch, odborná lektorka workshopov na Slovensku aj v zahraničí, odborná garantka projektu MY SME pre Srbsko, externá spolupracovníčka pre MC UMB v BB) v spolupráci s lektormi:  Mgr.art. Ján Marcinek stredoškolský pedagóg (konzervatórium J. L. Bellu v BB), herec (v DJGT Zvolen), lektor dielní tvorivej dramatiky, Bc. Vanesa Šanková, Dis.Art (absolventka Konzervatória J. L. Bellu s pedagogickým minimom, študentka Akadémie umení v BB odbor herectvo, herečka v rôznych projektoch na Slovensku aj v zahraničí, úspešná recitátorka aj tanečníka spoločenských tancov), Mgr. art. Andrej Bilik (absolvent herectva Akadémie umení v BB v odbore herectvo, herec Bábkového divadla na rázcestí v BB, lektor pouličného divadla na rôznych festivaloch, kaukliar, slobodný umelec), asistenti – študenti Konzervatória J. L. Bellu v BB v odbore hudobno – dramatické umenie, študujúci pedagogické minimum v oblasti vzdelávania umením: Lucia Hlinová a Cyril Ciganoc. 

     

    Všetky doplnkové aktivity, ktoré sme na vyžiadanie MŠVVaM SR organizovali (Letná škola pre stredoškolákov, Letná škola fotografie a Letná škola divadla) mali obrovský úspech a veľký záujem. Už po návrate do svojich domovských krajín účastníci a ich pedagógovia začali pracovať na nových projektoch, divadelných hrách a tomu pod. Takéto aktivity budú aj v budúcnosti mať obrovský potenciál. V roku 2025 navrhujeme spojiť Letnú školu divadla a Letnú školu fotografie do rovnakého ubytovacieho zariadenia v rovnakom termíne, čo umožní vzájomné prepájanie a inšpirovanie dvoch vzdelávacích podujatí.