Slávnostný prejav rektora
Vážené Magnificencie, Spektability, Honorability,
vážení hostia,
vážení kolegovia, vážené kolegyne,
vážené študentky, vážení študenti,
neľahký akademický rok pre našu univerzitu máme za sebou a stojíme na začiatku ďalšieho s poradovým číslom 33. Som rád, že po desiatich rokoch môjho pôsobenia vo funkcii rektora môžem konštatovať, že postupne napĺňame charakteristiku Univerzity Mateja Bela prívlastkami otvorená, moderná, stabilná, zelená či inkluzívna, tak ako je to uvedené v aktualizovanom dlhodobom zámere. Uplynulý rok bol poznačený najvýraznejšími vnútroorganizačnými zmenami v histórii našej univerzity najmä z hľadiska ich rozsahu. Po roku konštatujem, že tieto zmeny priniesli očakávané výsledky a hoci nie sú všetky procesy ešte úplne a optimálne nastavené, to najťažšie je za nami. Rád by som sa poďakoval každému, kto svojím dielom pomohol novému vnútornému nastaveniu. Hoci organizačné zmeny boli cielené do oblasti optimalizácie, zvyšovania efektívnosti a znižovania nákladovosti, predchádzajúci rok bol príznačný aj extenzívnym rozvojom vnútornej štruktúry UMB daný transformáciou najväčšej katedry na univerzite na novú Fakultu telesnej výchovy, športu a zdravia. Zriadenie novej fakulty v období zásadných organizačných zmien a v náročnom ekonomickom stave sa môže javiť nevhodné..., naopak, moment načasovania považujem z hľadiska efektívneho vnútorného modelu riadenia za ideálny. Deje sa tak v čase vyprofilovania Banskej Bystrice na úroveň silného národného mesta športu s medzinárodným impaktom. Je na UMB a najmä na jej novej fakulte, ako tieto vonkajšie okolnosti využije pre svoje úspešné pôsobenie.
Svoju pozornosť by som rád upriamil na to, čo je pred nami. Pri komplexnom zhodnotení očakávaných investičných akcií, schválených ambicióznych projektových zámerov, povinností vyplývajúcich z oblastí akreditácie, vzdelávania, vedeckovýskumnej infraštruktúry či internacionalizácie nemožno považovať ani nastávajúci rok za jednoduchý. Budú to ale problémy v porovnaní s predchádzajúcim obdobím príjemnejšie, zamerané na rozvoj, zvyšovanie kvality v širšom spektre fungovania a predovšetkým napĺňanie dlhodobého zámeru.
Projekt konzorcia s Univerzitou Konštantína Filozofa v Nitre je z hľadiska objemu získaných finančných prostriedkov najväčším projektom v histórii UMB. Je jedinečnou príležitosťou využiť získané prostriedky na zlepšenie vnútornej univerzitnej infraštruktúry v podobe dobre zvolených investičných zámerov. Aj s odstupom času považujem rozhodnutia o alokácii zdrojov v čase písania žiadosti za strategicky vynikajúce. Ide o nasledovné investície: komplexná rekonštrukcia a zvýšenie kapacity ŠD4 na Triede SNP 53, vytvorenie 43 nových parkovacích miest, zníženie energetickej náročnosti vybraných blokov budovy Filozofickej fakulty, rekonštrukcia spoločenských priestorov ŠD1, rekonštrukcia priestorov Centra podpory a ďalšieho vzdelávania na UMB, komplexná rekonštrukcia bazéna a súvisiacej infraštruktúry a nadstavba univerzitnej knižnice na Tajovského 51. Projektové investičné aktivity sú vo fáze realizácie procesu verejného obstarávania s predpokladaným začatím stavebných prác najneskôr do konca prvého štvrťroka 2025. Ich realizácia zasiahne do akademických životov členov akademickej obce UMB a bude spojená s dočasne nižším komfortom študentov a zamestnancov. Zaručený recept ako nečeliť žiadnym problémom je nič nerobiť. Je viac než isté, že takýto rozsiahly objem investičných aktivít v časovo limitovanom priestore prinesie mnoho komplikácií, preto prosím všetkých o pochopenie a akceptáciu dočasných obmedzení, ktoré v súvislosti s avizovanými akciami nastanú.
Ďalším realizovaným projektom z finančných prostriedkov Plánu obnovy a odolnosti je projekt Zníženia energetickej náročnosti Ekonomickej fakulty, ktorý je vo fáze fyzickej realizácie. Predbežne schváleným je projekt zníženia energetickej náročnosti budovy Fakulty politických vied a medzinárodných vzťahov.
Univerzita rekonštruuje infraštruktúru aj z účelových dotačných a vlastných zdrojov. Ukončenými akciami sú: výmena výťahov v objekte ŠD3, rekonštrukcia V-klubu a vybudovanie študentského hub-u, rekonštrukcia ohrevu teplej úžitkovej vody a montáž solárneho systému na streche študentskej jedálne. V roku 2025 dôjde aj k rekonštrukcii interiéru auly Belianaa rekonštrukcii budovy Gaudeaumus.
Osobitnú pozornosť by som rád venoval dvom významným míľnikom dosiahnutým v uplynulom akademickom roku, ktoré ma vedú k rozhodnutiu rozšíriť môj prorektorský tím o dve nové pozície.
V marci nadobudlo právoplatnosť rozhodnutie Slovenskej akreditačnej agentúry pre vysoké školstvo, podľa ktorého je vnútorný systém kvality UMB v súlade s akreditačnými štandardmi. V správe je uvedený celý rad odporúčaní vzťahujúcich sa na uplatňovanie postupov pri vytváraní, schvaľovaní a úpraváchštudijných programov, na kreovanie a zloženie orgánov pre kvalitu, ale aj celý rad odporúčaní smerujúcich k zlepšovaniu vysokoškolského vzdelávania v jednotlivých študijných odboroch.
Zabezpečovanie kvality v Európskom priestore vysokoškolského vzdelávania je jedným z hlavných pilierov Bolonského procesu. V máji sa európski ministri zodpovední za vysoké školstvo stretli v Tirane a prijali spoločné komuniké, ktoré definuje úlohy v horizonte do roku 2027. Ide najmä o kontinuitu záväzkov Bolonského procesu, ktorými sú uznávanie, kvalifikačné rámce a zabezpečovanie kvality. Na zasadnutí v Tirane poverili ministri zodpovedné inštitúcie, aby revidovali normy a usmernenia zabezpečovania kvality ESG. Revízia sa bude týkať interného a externého zabezpečovania kvality v reakcii na prebiehajúce zmeny, ako sú digitalizácia a mikro osvedčenia. Dôležitosťzabezpečovania kvality v európskom priestore vysokoškolského vzdelávania sa premieta aj do pripravovaných noviel vysokoškolských zákonov, v rámci ktorých slovenské vysoké školy budú môcť o akreditáciu požiadať aj zahraničné akreditačné orgány.
Aby sa Univerzita Mateja Bela stala aj v zabezpečovaní kvality modernou vysokou školou, je nevyhnutné už dnes začať so zmenami, ktoré podporia budovanie kultúry kvality. Dôležitosť tejto agendy si bude vyžadovať zásadné zmeny spojené s jednoznačnou a oddelenou zodpovednosťou vedenia za oblasť kvality a akreditácie.
Som si plne vedomý, že aj keď je náš systém kvality v súčasnosti akreditovaný, je pomerne robustný. Jeho robustnosť bola prevenciou pred prípadným nesúladom so štandardmi. Tiranské komuniké, novelizovaná vysokoškolská legislatíva, ale najmä naše skúsenosti, odporúčania agentúry, spätná väzba nielen od predsedu Rady pre vnútorný systém kvality, ale aj od mnohých vysokoškolských učiteľov, ma vedú k rozhodnutiu profesionalizovať akreditáciu a zabezpečovanie kvality na našej univerzite. Cieľom tejto profesionalizácie jezjednodušenie postupov, digitalizácia, zníženie administratívnej náročnosti a najmä uľahčenie práce vysokoškolských učiteľov, ktorí sa primárne majú venovať vzdelávaniu a tvorivým činnostiam.
Na základe týchto skutočností je jednou z mojich najbližších priorít zriadenie Centra pre akreditáciu a zabezpečovanie kvality pod priamym vedením prorektora pre akreditáciu a vnútorný systém kvality, ktoré zásadne prispejek podpore vysokoškolských učiteľov a zjednodušeniu celého systému.
Druhým významným momentom UMB v minulom akademickom roku v oblasti internacionalizácie je úspešné schválenie projektu európskej univerzitnej aliancie EMERGE, ktorý je naším príspevkom k iniciatíve smerujúcej k vytvoreniu silnej „Európy univerzít“. Ide o aktivitu Európskej komisie, ktorá má pomôcť vybudovať silné medzinárodné univerzitné inštitúcie naprieč Európou a konkurencieschopnejší systém vysokoškolského vzdelávania v celosvetovom meradle. Táto vízia bola konkretizovaná v projektových výzvach, ktoré viedli k vzniku 64 európskych univerzít v 35 krajinách. Každá európska univerzita by pritom mala prísť so svojou osobitou víziou a so špecifickým zameraním vo vzdelávacej a výskumnej oblasti.
Do procesu tvorby aliancií európskych univerzít sa doteraz aktívne zapojilo 8 slovenských univerzitných subjektov. Naša aliancia EMERGE patrí medzi oficiálne najmladšie, zapojené univerzity však reálne spolupracujú už 5 rokov. EMERGE združuje deväť európskych vysokých škôl, ktoré sa zaviazali posilniť postavenie okrajových častí Európy prostredníctvom regionálnej a globálnej angažovanosti. Ide o univerzity situované v okrajových častiach územia EÚ so spoločnou snahou lepšie pracovať pre svoje regionálne komunity. Ich cieľom je vybudovať siete rovnocenných akademických a neakademických partnerov, ktorí sú úzko spojení so svojím regionálnym prostredím a budú schopní navrhovať alternatívne modely rozvoja spoločnosti.
Budovanie európskej univerzity so sídlami v necentrálnych oblastiach je výzvou. Vyžaduje si vysokú mieru angažovanosti, dôvery a postupný proces. Myšlienka vytvoriť takúto alianciu vznikla v roku 2019 a pochádzala od výskumníkov z Univerzity Rennes 2 vo Francúzsku, z Juhobretónskej univerzitytaktiež vo Francúzsku, a z Univerzity v Limericku v Írsku. Dnes aliancia EMERGE pracuje práve pod koordinačným vedením írskej univerzity.
Každý z troch zakladajúcich členov prizval do vznikajúcej aliancie aspoň jedného zo svojich existujúcich strategických partnerov z rôznych častí Európy, aby sa vytvorila vyvážená sieť s rôznymi subjektmi, ktoré prispejú svojimi špecifickými odbornými znalosťami a skúsenosťami. Postupne pribudli Europa-Universität Flensburg v severnom Nemecku pri dánskych hraniciach, Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici na strednom Slovensku, Inland NorwayUniversity of Applied Sciences ako jediná nórska univerzita, ktorá sa nenachádza na pobreží. Títo hlavní členovia určili východiskový obsahspoločného projektu. V neskoršej fáze sa k projektu pripojila DemokritusUniversity z Grécka, Neapolis University na Cypre a španielska University A Coruña, v ktorej aliancia získala partnera z juhozápadného okraja Európy. Sformovalo sa súdržné konzorcium odhodlané spoločne pracovať ako európska univerzita. Dnes sieť EMERGE funguje pod vedením stabilného riadiaceho výboru, každoročne organizuje týždeň pre zamestnancov a buduje študentské fórum. Tvorí spoločné stratégie vo všetkých oblastiach a získala financovanie na viacero spoločných európskych projektov v rámci dostupných európskych vzdelávacích a výskumných programových schém. Má 126 000 študentov, 11 000 zamestnancov a 30 univerzitných kempusov.
Geografická poloha deviatich univerzít mimo centrálnych alebo metropolitných oblastí znamená, že všetky čelia podobným výzvam, pokiaľ ide o demografický pokles, rastúci počet prisťahovalcov a utečencov, nízku hospodársku výkonnosť, nízku mieru zamestnanosti marginalizovaných komunít, ako aj silne špecifickú kultúrnu a jazykovú identitu. Tieto lokalizačné charakteristiky v kombinácii s hĺbkovou analýzou území a komunít definujú spoločný cieľ. Ten spočíva v rozvoji komunitnej angažovanosti, aplikovanej vedy, umenia a technológií. Dôraz je práve na úzkom prepojení s miestnymi a regionálnymi ekosystémami a na snahe poskytovať podporu pre komunity, ktoré sú ohrozené, znevýhodnené alebo marginalizované.
Spoločenskú angažovanosť pokladá aliancia za kľúčovú a vníma ju ako najdôležitejšie zo svojich poslaní. Konečným cieľom je vytvoriť plne integrovaný medziuniverzitný kampus, v ktorom budú mať študenti, učitelia, výskumní pracovníci prístup k študijným programom, odbornému rozvoju, výskumnej infraštruktúre a technickým poznatkom z ktorejkoľvek univerzity v aliancii, čím sa rozšíria možnosti štúdia, výskumu a kariérneho postupu prostredníctvom fyzickej a zmiešanej mobility a virtuálneho vzdelávania. Predpokladá sa výrazný nárast počtu individuálnych mobilít študentov aj zamestnancov medzi deviatimi partnermi. Pri cielenej snahe o zvyšovanie týchto počtov, teda o sprístupňovanie mobilít väčšiemu množstvu jednotlivcov, sa však osobitný dôraz bude klásť na to, aby si mobilitné príležitosti našli aj tých, ktorí doposiaľ z rôznych dôvodov nemohli na študijný či výskumný pobyt do zahraničia vycestovať. Malo by ísť o rôzne druhy nízkopríjmových, znevýhodnených alebo vylúčených skupín príjemcov. Takáto snaha priamo vyplýva zo spoločného programového vyhlásenia aliancie EMERGE. V ňom sa za hlavnú prioritu považuje posilňovanie postavenia marginalizovaných komunít a území, vychádzajúc z presvedčenia, že je to kriticky dôležité nielen pre regióny, ale aj pre Európu, v ktorej narastá napätie medzi tými, čo majú a tými, čo nemajú.
Územia mimo hlavných centier ponúkajú často uvoľnenejšie a príjemnejšie miesto na život a prácu, s flexibilnejším a pružnejším prístupom k zmenám v novej digitálnej ére. Miesta na okraji vedia ponúknuť potenciál pre tvorivosť a inovácie. V tejto súvislosti partnerské univerzity EMERGE zvyšujú účasť občanov na rozhodovacích procesoch, čím uľahčujú inovatívne kanály pre ďalšiu spoluprácu, ktorá bude vytvárať aj ekonomické hodnoty. Takáto spolupráca nebude len medzi partnerskými univerzitami, ale aj medzi univerzitami a miestnou komunitou.
Všetky vyššie definované zámery majú pomôcť dosiahnuť zreteľný posun v kvalite, výkonnosti, atraktívnosti a medzinárodnej konkurencieschopnosti a umožniť hlbokú inštitucionálnu transformáciu partnerov EMERGE. Na úspech takto zameranej univerzitnej aliancie samozrejme nestačí len deklarovať svoj zámer. Je potrebné nájsť účinné prostriedky a mechanizmy ako stimulovať pocit spoločnej identity a hrdosti na to, že žijeme v regiónoch. Je potrebné presvedčiť akademikov a ukázať im, že môžu ovplyvniť existujúce spoločenské trendy a prispieť k tomu, aby naše komunity a územia lepšie prosperovali.
Rozsah agendy, koordinačné nároky a záväzky UMB v schválenom projekte európskej univerzity sú pre mňa relevantným dôvodom na vytvorenie a obsadenie prorektorskej pozície pre implementáciu projektu EMERGE.
UMB sa výrazne angažuje v oblasti podpory diverzity a inklúzie prostredníctvom mnohých iniciatív. Významným krokom bolo založenie Inštitútu jazykovej a odbornej prípravy, ktorý slúži ako kľúčová platforma pre výučbu slovenského jazyka pre vládnych štipendistov z rôznych častí sveta, vrátane Afriky a Ázie. Vďaka tomu sa na pôde našej univerzity stretávajú účastníci kurzov rôznych národností, kultúr, farieb pleti a náboženstiev, čo nám všetkým poskytuje jedinečnú príležitosť obohatiť sa o nové perspektívy a chápanie sveta okolo nás.
Diverzitný kontext UMB dopĺňa aj už naša stabilná základňa zahraničných študentov, najmä z Ukrajiny, Kazachstanu a ďalších východných krajín. V tomto akademickom roku privítame aj 11 študentov z Číny, ktorí budú študovať na Filozofickej fakulte. Prítomnosť zahraničných študentov nielenže rozširuje naše obzory, ale zároveň nám umožňuje lepšie pochopiť a reflektovať globálne výzvy a trendy, s ktorými sa v súčasnej dobe stretávame. Je nevyhnutné, aby sme na univerzite rešpektovali túto meniacu sa štruktúru študentov a boli viac otvorení diverzitnému prostrediu. Práve prostredníctvom tejto otvorenosti a akceptácie môžeme vytvárať akademické prostredie, kde sa každý cíti vítaný a uznávaný, bez ohľadu na svoj pôvod alebo presvedčenie.
Internacionalizácia doma je ďalším dôležitým pilierom našej stratégie. Nielenže vítame zahraničných študentov, ale taktiež aktívne podporujeme prítomnosť zahraničných výskumníkov. Prostredníctvom úspešne etablovaného kontaktného bodu Euraxess sme dokázali vytvoriť atraktívne prostredie pre odborníkov z rôznych krajín, ktorí prichádzajú zdieľať svoje poznatky a skúsenosti. Kultúrne diverzitný priestor je prínosom pre prehĺbenie medzinárodnej spolupráce, ktorá je nevyhnutná pre ďalší rast a rozvoj univerzity.
Vedenie univerzity si uvedomuje, že silná a efektívne fungujúca inštitúcia je postavená na kvalitných a motivovaných zamestnancoch, ktorí súneoddeliteľnou súčasťou univerzitnej komunity, a preto je pre nás prioritou vytvárať rovnaké a podporné pracovné prostredie pre všetkých.
V tomto roku chceme posilňovať rovnosť medzi zamestnancami prostredníctvom viacerých konkrétnych krokov. Jedným z nich je nový plán rodovej rovnosti na roky 2024 –-2025, ktorý sme vypracovali s cieľom podporiť spravodlivé podmienky a príležitosti pre všetkých, bez ohľadu na pohlavie. Tento plán je nielen reakciou na globálne trendy, ale aj vlastnou víziou univerzity, ktorá reflektuje princípy rovnosti a spravodlivosti.
Diverzita, inklúzia a internacionalizácia nemajú byť len slová, ale predovšetkým hodnoty, ktoré nám umožňujú byť lepšími vo svojich akademických, profesionálnych aj osobných životoch. Tým, že budeme otvárať dvere novým nápadom, novým ľuďom a novým perspektívam, spoločne vytvoríme univerzitu, ktorá bude nielen reflektovať súčasný svet, ale aj aktívne prispievať k jeho pozitívnemu vývoju.
Z oblasti regionálnej spolupráce so silným národným partnerom vyberám veľmi čerstvú spoluprácu podpísanú minulý týždeň medzi STVR a UMB. Slovenská televízia a rozhlas v roku 2024 otvorila v priestoroch Strednej priemyselnej školy Jozefa Murgaša kreatívne centrum Arténa. Je to priestor, ktorý spája kreatívne myslenie, umenie, kultúru a technológie pod jednou strechou a ponúka možnosti pre študentov, pedagógov i odbornú verejnosť.
Tento moderný priestor je plne vybavený špičkovými audio a video technológiami a je navrhnutý tak, aby podporoval kreatívny a inovatívny prístup v oblastiach ako televízna a filmová tvorba, dabing, rozhlas, hudobné nahrávky a postprodukcia. Spolupráca medzi našou univerzitou a kreatívnym centrom Arténa otvára nové príležitosti pre študentov i pedagógov. Študenti môžu využívať odborné workshopy, mentoring a zapojiť sa do rôznych projektov, ktoré im pomôžu rozvinúť svoje zručnosti a lepšie sa pripraviť na prax v kreatívnom priemysle.
Pre našu univerzitu znamená táto spolupráca nielen podporu kreatívneho myslenia, ale aj rozvoj konkrétnych projektov, ktoré obohatia štúdium a rozšíria možnosti ako efektívne prepojiť talent s praxou.
A je to len jedna z mnohých možností pre študentov a študentky, ktorí/é popri štúdiu na UMB môžete využiť. Je na individuálnom rozhodnutí každého študenta, či štúdium pojme ako množinu nevyhnutných povinností alebo obrovské množstvo širokých možností, ktoré dnes moderné vysokoškolské prostredie ponúka.
Prajem celej Akademickej obci UMB úspešný a pokojný akademický rok 2024/2025.
Vivat Academia!