Príhovor rektora UMB na slávnostnom otvorení AR 2025/2026
Vážený pán predseda BBSK, vážený pán primátor,
Vaše Magnificencie, Spektability, Honorability,
ctení hostia,
milé kolegyne, kolegovia,
milé študentky, milí študenti, osobitne vítam študentov prvých rokov štúdia.
Začiatok akademického roka býva na univerzitách tradične spájaný so slávnostnými okamihmi a definovaním aktuálneho strategického smerovania vo vzťahu k vnútornému i vonkajšiemu prostrediu. Pred dvomi rokmi som na tomto mieste ohlasoval rozsiahle vnútroorganizačné zmeny smerujúce k úzkemu a najmä efektívnemu riadeniu univerzity. Prinútilo nás k tomu bezprecedentné podfinancovanie vysokého školstva na Slovensku v rokoch 2021 − 23. Po dvoch rokoch môžem konštatovať, že vykonané zmeny sú funkčné a jednoznačne efektívne, pretože priniesli ročnú úsporu mzdových nákladov v objeme 1 mil. eur a táto suma je pomyselný „bonus“ pri tvorbe rozpočtu na každý ďalší rok.
Napriek neľahkým uplynulým rokom možno aktuálny stav v živote univerzity charakterizovať ako obdobie historického rozvoja. Nielenže sa realizuje najväčší investičný projekt počas existencie univerzity, ale realizuje sa ich niekoľko súčasne a v tejto súvislosti sa pri tejto téme musím pristaviť.
V rámci projektov financovaných z grantov je aktuálne najväčším univerzitným projektom projekt konzorcia s Univerzitou Konštantína Filozofa v Nitre. Je jedným zo štyroch podporených projektov z ôsmich podaných v rámci výzvy Ministerstva školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky zameranej na tvorbu konzorcií univerzít. Cieľom projektu je zosúladiť vnútorné systémy kvality, vytvoriť spoločné študijné programy, integrovať výskumnú, vývojovú a inú tvorivú činnosť, integrovať knižničné, publikačné a IT systémy, integrovať poradenskú činnosť pre študentov a pracovníkov. No najmä táto projektová schéma umožnila aspoň čiastočne riešiť obrovský investičný dlh v oblasti univerzitných infraštruktúr naprieč Slovenskom.
Rozpočet konzorciálneho projektu UMB a UKF je takmer 25 mil. eur, z čoho je 18,8 mil. eur určených pre UMB.
Investičnými aktivitami projektu sú:
− komplexná rekonštrukcia, nadstavba a zvýšenie ubytovacej kapacity študentského domova č. 4 v objeme 10 mil. eur,
− vytvorenie 43 nových parkovacích miest pri objekte ŠD4 v objeme 300 tis. eur,
− zníženie energetickej náročnosti vybraných blokov budovy Filozofickej fakulty v objeme 1,8 mil. eur,
− rekonštrukcia spoločenských priestorov (19 študovní) študentského domova č. 1 v objeme 300 tis. eur,
− rekonštrukcia priestorov poradenského centra v objeme 100 tis. eur,
− komplexná rekonštrukcia bazéna a súvisiacej infraštruktúry v objeme 1,8 mil. eur,
− nadstavba objektu univerzitnej knižnice v rozsahu 3,7 mil. eur.
Investičné aktivity sú vo fáze fyzickej realizácie a harmonogram prác je daný obmedzeným obdobím vyplývajúcim z implementácie konzorciálneho projektu, potrvá do leta budúceho roka a bude, žiaľ, zasahovať do tvorby harmonogramu vyučovacieho procesu spojeným s dočasne nižším komfortom študentov a zamestnancov. Obmedzenia sa týkajú objektov na Tajovského ulici 40 a 51, obidvoch budov Ekonomickej fakulty a budovy Fakulty politických vied a medzinárodných vzťahov. Informácie o zmene organizácie parkovania budú dnes zaslané osobitným e-mailom všetkým študentom aj zamestnancom. Je potrebné pripraviť sa na obmedzenia v rámci výučby, obmedzenie alebo dočasné uzatvorenie niektorých vstupov či vjazdov, vyššiu hlučnosť a dočasné zníženie ubytovacej kapacity, ktorá sa ale v prechodnom období vďaka riaditeľovi našich internátov nepočíta v stovkách ale v desiatkach.
Ďalším realizovaným projektom z Plánu obnovy a odolnosti je projekt „Zníženia energetickej náročnosti Ekonomickej fakulty“, ktorý je v takmer finálnej fáze realizácie v sume 1,6 mil. eur. Rovnako tak projekt „Zníženia energetickej náročnosti budovy Fakulty politických vied a medzinárodných vzťahov“ v sume 1,4 mil. eur. V priebehu roka 2025 bol už zrealizovaný projekt výmeny okien na budove rektorátu, regulácie kúrenia a inštalácie úsporných ekosvietidiel v objekte ŠD1 v hodnote 270 tis. eur.
Po kybernetickom útoku v lete 2023 na IT infraštruktúru UMB boli realizované viaceré investície do centrálnej IT infraštruktúry financované z účelovej dotácie ministerstva, vlastných zdrojov a tiež z projektových zdrojov v rámci schémy zameranej na zvýšenie štandardov kybernetickej bezpečnosti v sume 450 tis. eur.
Univerzita obnovuje a rozširuje infraštruktúru aj z účelových dotačných a vlastných zdrojov. Ide o projekty rekonštrukcie budovy Gaudeamus, rekonštrukcia univerzitnej auly Beliana, v ktorej sa práve nachádzame, a rekonštrukcia auly Právnickej fakulty. Investičné akcie z neprojektových zdrojov sú v roku 2025 realizované v celkovej sume 1,8 mil. eur.
Medzi budúce plánované investičné akcie je zaradená rekonštrukcia auly Pedagogickej fakulty, úplné dokončenie rekonštrukcie auly Beliana (zameranej na profesionálne osvetlenie a ozvučenie a dobudovanie prevádzkového zázemia auly), realizácia úpravy parkovacej politiky na Tajovského 40, ďalšie rekonštrukcie priestorov študentských domovov, interiérových priestorov určených pre výučbu študentov a v krátkej dobe budeme realizovať systém kontroly vstupu a kamerový systém v objekte ŠD3 – v rámci opatrení zvyšovania bezpečnosti na základe zrealizovaného bezpečnostného auditu. Dôležitým strategickým zámerom je i výstavba Národného gymnastického centra v športovom areáli našej univerzity.
Všetkých, ktorých sa akékoľvek obmedzenia z dôvodu realizácie uvedených stavieb, rekonštrukcií a úprav dotknú, prosím o pochopenie a akceptáciu dočasných obmedzení objektívne vyplývajúcich z uvedeného množstva investičných aktivít.
Je paradoxné, že v období najväčšieho investičného rozvoja UMB nemáme v organizačnej štruktúre člena vedenia priamo zodpovedného za túto oblasť, preto s účinnosťou od 1. októbra 2025 vytváram pozíciu prorektora pre investície a rozvoj. Tak ako som presne pred rokom zdôvodňoval nevyhnutnosť vytvorenia úsekov prorektora pre kvalitu a akreditáciu a prorektorky pre európsku univerzitnú alianciu EMERGE, aj v prípade prorektora pre rozvoj a investície platí presne to isté. Vytvorenie tejto pozície nebude mať žiadny dopad na krytie mzdového fondu z dotačných zdrojov, nakoľko to množstvo spomínaných projektov vytvára dostatočný priestor pre finančné krytie tejto pozície.
Projekt konzorcia s UKF má nielen majoritnú investičnú časť ale tiež akademickú, v rámci ktorej je nevyhnutné splniť všetky merateľné ukazovatele. V posledných mesiacoch sa podarilo dosiahnuť významný pokrok vo všetkých integračných aktivitách konzorcia UMB a UKF. Harmonizovali sa vnútorné systémy kvality, pripravila sa analýza a zásady na zosúladenie postupov oboch univerzít, čím sa vytvoril základ pre efektívnu akreditáciu spoločných študijných programov. V oblasti štúdia boli identifikované a rozpracované spoločné študijné programy vo všetkých troch stupňoch vysokoškolského vzdelávania, sú pripravené spoločné študijné plány, profily absolventov a akreditačné spisy. Paralelne prebieha príprava vnútorných predpisov a technických riešení, ktoré umožnia študentom zapisovať si predmety z ponuky partnerskej univerzity, pričom v krátkej dobe bude spustené pilotné overenie zdieľania predmetov. V oblasti vedy a výskumu boli identifikované a zmapované medzinárodné výskumné tímy, rozpracované návrhy spoločných výskumných projektov a realizujú sa spoločné podujatia, prednášky a konferencie. Mnohé sa už urobilo aj v oblasti študentskej podpory – harmonizovali sa poradenské a podporné služby, nastavili sa jednotné podmienky využívania priestorov, ubytovania a voľnočasových zariadení, postupne sa zosúlaďujú zásady ubytovania študentov konzorcia. Doterajšie výsledky spolupráce potvrdzujú, že konzorcium je životaschopným a perspektívnym partnerstvom, ktoré zvyšuje konkurencieschopnosť oboch univerzít a otvára možnosti pre ich ďalší rozvoj.
Osobitne by som sa chcel poďakovať pani prorektorke M. Spodniakovej Pfefferovej za jej osobný vklad do projektu konzorcia, za manažment plnenia merateľných ukazovateľov, na ktorých je postavená implementácia tohto historicky najväčšieho projektu v doterajšej existencii UMB. Rovnako všetkým kolegom a kolegyniam, ktorí sa veľmi zodpovedne a pragmaticky postavili k úlohám z konzorcia vyplývajúcich, najmä k tvorbe spoločných študijných programov.
Využijem prítomnosť pána rektora Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre prof. Libora Vozára a poďakoval mu za iniciátorstvo myšlienky vytvorenia projektu spoločného konzorcia.
V predchádzajúcom akademickom roku sme naplno využili právomoc akreditovať si študijné programy. S významnou podporou Centra pre zabezpečovanie kvality a akreditáciu bolo akreditovaných viacero úplne nových a inovatívnych študijných programov vo všetkých stupňoch štúdia, vrátane profesijne orientovaných. Verím, že atraktívnosť nových programov zvýši záujem o štúdium na našej univerzite. Tiež boli zosúladené učiteľské študijné programy a odbory habilitačných a inauguračných konaní s akreditačnými štandardmi. Ďakujem všetkým, ktorí sa podieľali na príprave nových študijných programov a dokumentov potrebných pre zosúladenie.
Pokračuje implementácia odporúčaní akreditačnej agentúry vedúca k digitalizácii vybraných procesov a ich zjednodušovaniu. Tieto konkrétne opatrenia postupne odbremenia osoby zodpovedné za študijné programy alebo ich ucelené časti.
V roku 2026 nás čaká v súvislosti so zabezpečovaním kvality viacero dôležitých míľnikov. Najdôležitejším bude priebežný dohľad akreditačnej agentúry. Ďalšími budú zmeny vyplývajúce z nového zákona o vysokých školách a novely zákona o zabezpečovaní kvality vysokoškolského vzdelávania. V nadväznosti na novú legislatívu budú s najväčšou pravdepodobnosťou upravené aj akreditačné štandardy, a tak sa ďalšiemu zosúlaďovaniu opäť nevyhneme. Bude sa to týkať nielen učiteľských študijných programov, ale aj ostatných, v ktorých sa budú vykonávať úpravy týkajúce sa mobilít, záverečných prác a štátnych skúšok. Zosúladiť bude potrebné aj ďalšie procesy, ktoré budú pre nás úplne nové, najmä krátke študijné programy a vzdelávacie programy vedúce k získaniu mikro osvedčení.
Inštitút jazykovej a odbornej prípravy naďalej poskytuje stabilné zázemie pre zahraničných študentov, najmä vládnych štipendistov, a pripravuje ich na úspešné zvládnutie štúdia v slovenskom prostredí, mnohých aj priamo na UMB.
Súbežne sa rozvíja aj oblasť pobytovej agendy cudzincov. Hoci prináša narastajúcu administratívnu záťaž, univerzita dokázala rozšíriť počet aj kvalitu poskytovaných služieb pre zahraničných študentov, lektorov a výskumníkov. Významnú úlohu zohráva etablovaný EURAXESS Contact Point, ktorý poskytuje praktickú i administratívnu podporu nielen výskumníkom, ale aj širšej skupine zahraničných členov akademickej obce. Novinkou je získanie celouniverzitného povolenia prijímať cudzincov na vykonávanie činností vo výskume a vývoji, čo otvára nové možnosti pre intenzívnejšie zapájanie zahraničných odborníkov do našich projektov a tímov.
Výrazný posun sme dosiahli v oblasti mobilít prijatím novej univerzitnej smernice, ktorej cieľom je zjednotiť a zefektívniť procesy tak, aby sa zvýšil záujem o zahraničné mobility medzi študentmi a zamestnancami. Organizačne sme posilnili referát medzinárodnej spolupráce, jeho referentky dnes pôsobia priamo na fakultách, čím sa zabezpečuje dostupnosť jednotných a kvalitných služieb naprieč univerzitou.
Tieto zmeny sú nepochybne významné, no zároveň jasne ukazujú, že pred nami stoja nové výzvy tohto akademického roka. Medzi ne patrí potreba posilňovať vízovú a pobytovú politiku univerzity a štandardizovať procesy s ňou súvisiace, aktívnejšie zapájať fakulty do adaptácie prichádzajúcich mobilitných študentov, ale aj denných študentov zo zahraničia, aby integrácia nebola výlučne úlohou centrálneho pracoviska a rektorátu, vytvárať motivačné mechanizmy na podporu odchádzajúcich mobilít a systematicky implementovať mobilitné okná do študijných programov.
Samotné rektorátne pracoviská a univerzitné aktivity však nemôžu priniesť želané výsledky, ak ostanú izolované. Skutočný úspech internacionalizácie závisí od iniciatívy fakúlt a záujmu jednotlivých pedagogických zamestnancov. Práve oni sú tí, ktorí prostredníctvom univerzitných služieb a podporných mechanizmov skvalitnia svoje predmety, doplnia ich o internacionalizačné prvky, prepoja študentov s rozmanitými perspektívami a využijú kontakty so zahraničnými odborníkmi na posilňovanie kvality vedy, vedeckých výstupov a projektov. Len tak sa z internacionalizácie stane prirodzená súčasť každodennej akademickej práce a nielen formálna stratégia.
Od januára 2025 začala svoju činnosť aliancia EMERGE. Na UMB vznikol projektový koordinačný tím a tiež širšia pracovná skupina, ktorých úlohou je vo vzájomnej súčinnosti postupne implementovať úlohy v jednotlivých sférach: od vzdelávania, cez výskum až po kreovanie inkluzívneho proštudentského prostredia. Veľmi dôležité bolo tiež vytvorenie Univerzitného centra pre komunitné partnerstvá UMB Engage, ktorého úlohou je sieťovať externých partnerov a podporovať spoluprácu akademickej a neakademickej sféry. Inštitucionalizácia aktivít, spojených s tretím poslaním, je nevyhnutná aj preto, aby UMB úspešne skoordinovala úsilie partnerov v oblasti práce s lokálnymi a regionálnymi komunitami a v prospech týchto komunít. Pozornosť pritom sústreďujeme najmä na tie skupiny, ktoré sú rôznym spôsobom znevýhodnené. V tejto oblasti sa v rámci aliancie EMERGE naplno aktivizuje potenciál a know-how našej univerzity a dlhoročné skúsenosti v oblasti komunitne angažovaného vzdelávania s využitím moderných inovatívnych metód.
Zamestnanci a študenti mali možnosť zoznámiť sa s alianciou EMERGE aj prostredníctvom podujatí, ktoré sme na pôde UMB v uplynulom akademickom roku zorganizovali. Išlo o medzinárodnú vzdelávaniu aktivitu pre zamestnancov partnerských inštitúcií organizovanú v máji a o stretnutie slovenských univerzít zapojených do európskych aliancií práve na našej pôde v rovnakom období. Najbližšie na UMB privítame študentských ambasádorov zo všetkých partnerských univerzít a veríme, že v budúcom roku naša akademická pôda bude miestom stretnutia deviatich rektorov partnerských inštitúcií.
Hoci je prvý rok venovaný najmä mapovaniu vybraných typov aktivít v celej aliancii EMERGE, vidíme už aj prvé výsledky spolupráce. Spoločná aliančná ponuka výberových predmetov, posilnenie práce študentských reprezentácií, príprava prvého spoločného študijného programu a vzdelávacích kurzov ďalšieho vzdelávania.
Osobitne by som chcel dnes zdôrazniť ideu univerzity ako miesta vzdelania a dialógu. Už dlhšie pozorujeme, ako sa, žiaľ, vytráca z našej spoločnosti snaha o porozumenie, dialóg a rešpekt. Spochybňujú sa fakty, vedecké poznatky. Rozhodnutia, ktoré ovplyvňujú naše zdravie a životy, sa začali riadiť emóciami, náladou ľudí na sociálnych sieťach a nie všeobecne platnými vedeckými poznatkami. Spochybňovanie faktov ako to, že Zem je guľatá, sa nám mohlo zdať smiešne. Dnes už vieme, že musíme byť ostražití. Obdobne sa pseudovedecké fakty a hoaxy stávajú súčasťou rozhodovania o spoločensky dôležitých skutočnostiach nielen v krajinách tretieho sveta, ale aj v krajinách OECD! Nuž ani my, rektori a rektorky slovenských univerzít a vysokých škôl, ale ani členovia akademickej obce, nemôžeme mlčať. Cítime povinnosť sa vyjadriť k vyhrotenej situácii a zastaviť honbu na vedcov. Prezídium Slovenskej rektorskej konferencie preto vydalo podporné vyjadrenie vedcom a vedkyniam Slovenskej akadémie vied. Pripomínam, že podľa verejných prieskumov sú vysoké školy a SAV dlhodobo najdôveryhodnejšie inštitúcie na Slovensku. Nesmieme hazardovať nielen s našou povesťou, ale ani s našou budúcnosťou.
Naším spoločným poslaním je nielen uchovávať, ale najmä rozvíjať poznanie. Činíme tak v súlade s medzinárodnými štandardmi a vedeckou etikou. Prinášame spoločnosti objektívne a odborne podložené poznatky založené na faktoch, odborných argumentoch. Vzájomný rešpekt je súčasťou našej komunikácie. Za každej okolnosti ňou musí byť aj akademická integrita. Len vďaka vede sme schopní hospodárky a spoločensky napredovať. Veda, výskum, inovácie, ale aj ďalšia tvorivá činnosť, vrátane umenia, sú pre našu spoločnosť motormi rozvoja a konkurencieschopnosti. Opäť apelujem na akademické prostredie, aby sme spoločne a verejne obhajovali vedu, výskum, ale aj umenie vykonávané nielen na univerzitách, ale aj v partnerských inštitúciách. Pozerajme sa preto do budúcnosti a hovorme o tom, kam chceme nielen naše univerzity, ale aj našu spoločnosť posunúť.
17. november – Deň boja za slobodu a demokraciu, no predovšetkým Medzinárodný deň študentstva − vnímam ako jeden z najvýznamnejších dátumov v kalendári. Považujem za našu morálnu a spoločenskú povinnosť najmä mladej generácii pripomínať význam tohto sviatku, tak vo väzbe na udalosti v Prahe v novembri 1939, ako aj udalosti v Česko-Slovensku z obdobia novembra 1989. Vzhľadom na všeobecne známe skutočnosti udelím v pondelok 17. novembra všetkým študentom i zamestnancom našej univerzity rektorské voľno.
Vzhľadom na môj úvod zameraný na rozvoj infraštruktúry UMB a výpočet realizovaných a plánovaných investičných akcií by sa mohlo javiť, že sa nachádzame v pomerne priaznivej kondícii z hľadiska výkonových parametrov. Nie je to celkom tak. Napriek tomu, že z centrálnej úrovne vedenia UMB sú využité všetky príležitosti čerpania rozvojových zdrojov na maximum, napriek tomu, že UMB v merateľných ukazovateľoch výkonnostnej zmluvy dosiahne výsledky nad úroveň 100-percentného plnenia, výsledky v oblasti dosahovaných výkonov vo vede a vo vzdelávaní nie sú optimálne. Vyzývam dekanov, aby bezodkladne zanalyzovali efektívnosť aktuálneho modelu ponuky štúdia a dosahovaných výkonov v oblasti vedy i vzdelávania v kontexte dlhodobej udržateľnosti, no najmä vo vzťahu k aktuálnemu spoločenskému vývoju. Nachádzame sa v úplne novej dobe, kedy dochádza k transformácii celej spoločnosti vrátane transformácie vzdelávania. Nový vysokoškolský zákon na mnohé nové trendy reaguje, ale pokiaľ na to nebudú aktívne reflektovať samotní aktéri vzdelávania, ten vlak, ktorý ide pomerne rýchlo, nám ujde a mám obavu, že ďalší už nepôjde. Mení sa zásadným spôsobom postoj mladých ľudí ku vzdelaniu vo všeobecnosti. Model fixného 5-ročného vysokoškolského vzdelania v jednom odbore je dávno prekonaný. Význam ďalšieho vzdelávania prudko narastá pre všetky vekové skupiny obyvateľstva. Pozitívne hodnotím využitie synergie pracovísk a najmä súčastí v rámci medzifakultnej a medziodborovej spolupráce, avšak tento potenciál stále nevyužívame v dostatočnom rozsahu.
Verejné financie sú v komplikovanom stave a vysokoškolský sektor je jeho súčasťou. V piatok je porada rektorov a kvestorov s vedením ministerstva k dopadom konsolidácie verejných financií na rok 2026 na verejné vysoké školy. Nemáme pred sebou ľahké roky.
Preto nech je nový akademický rok pre nás všetkých úspešný, plný inšpirácie, vzájomnej spolupráce a rešpektu, hoci nás čaká ekonomicky, ale i spoločensky náročné obdobie.
Vivat Academia!
Vivat Univerzita Mateja Bela!
